Big data kan sikre håndhævelse af IMO-krav

I kølvandet på IMO-kravene om en markant reduktion af svovludslippet fra skibsfarten er det fortsat et stort spørgsmålstegn, hvordan kravene skal håndhæves globalt. Ifølge Danfoss IXA ligger løsningen klar, men det kræver, at skibsejerne selv får ansvaret for at bevise compliance.

”Som det er nu, er der et meget begrænset incitament til at overholde loven, da der kun sker sporadisk overvågning af udslippene. Det betyder, at de lovlydige i 2020 vil stå i meget ulige konkurrence i den globale skibsfart, hvor brændstof er så afgørende en faktor for prisen. Derfor hører vi rederierne melde om, at de har milliarder af dollars på spil,” siger Frank Hansen, CEO Danfoss IXA, der samarbejder med globale rederier verden over om at overvåge udslip af SO2, NOx og NH3.

IMO har endnu ikke forholdt sig til, hvordan den globale enforcement skal eksekveres på verdenshavene. Samtidig ligger ansvaret for at dokumentere lovbrud hos myndighederne, som ingen effektive værktøjer har til at identificere overskridelser og udstede bøder.

”Vi har set nøjagtig samme scenarie på Tier lll, NOx-området, hvor ansvaret for at bevise compliance nu er flyttet til motorleverandørerne og i sidste ende skibsejerne. Det sikrer, at der kommer lige konkurrencevilkår, som netop er det, de store rederier råber på i forbindelse med de nye IMO-krav. Får skibsejerne ansvaret for at bevise compliance, vil de rederier, der kan dokumentere, at de altid overholder kravene få en konkurrencefordel og kunne vende potentielle tab på milliarder af dollars til fortjeneste”, siger Frank Hansen.

Ifølge Danfoss IXA er størstedelen af Tier lll-skibe, som er blevet bygget efter den 1. januar 2016 udstyret med SCR og dermed en NOx emission sensor. Derudover har flere og flere nybygninger installeret emissionssensorer, der alene kan måle NOx eller hele paletten af SO2, NOx og NH3.

”Udstyret er på plads i flere og flere nybygninger, og vi kan se, at i Fjernøsten vælger stadig flere motorleverandører at montere sensorer. Det handler derfor nu om at anvende data og gøre det tilgængeligt for skibsejere og myndigheder. Det kan ske via en cloud-løsning, hvor data sendes til i faste intervaller, og herfra kan det deles med de relevante myndigheder”, siger Frank Hansen.

Emissionsudslip kan på den måde følges løbende, og myndighederne får adgang til at vurdere, om skibe registreret i IMO er compliant eller ej.

”Teknologien er klar, og skibene har platformen på plads til at kunne udbygge dokumentationen. Også på den eksisterende IMO-flåde er det muligt at eftermontere emissionsudstyr på 24 timer og dermed kunne dokumentere compliance. Det er klart, at det kræver en investering, men mulighederne er til stede i dag”. siger Frank Hansen.

Yderligere informationer

Kilde: Danfoss IXA

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

11.12.2024Maritimedanmark.dk

Amadeus Gold står tungt på grund

11.12.2024Maritimedanmark.dk

Nye tal for beskæftigelse og produktion i Det Blå Danmark

10.12.2024Maritimedanmark.dk

Sverige trækker vagtskib tilbage

10.12.2024Maritimedanmark.dk

Australske søfolk imod eksport af levende dyr

10.12.2024Maritimedanmark.dk

Norsk rederi accepterer mio-bøde for ulovlig ophugning

10.12.2024Maritimedanmark.dk

Grundstødt fragtskib i Odense Fjord

09.12.2024Maritimedanmark.dk

Våben omlastet til andet DFDS-skib

09.12.2024Maritimedanmark.dk

DFDS skib strandet med afgørende våbenlast

Jobmarked

Se alle

WÄRTSILÄ DANMARK A/S

Sales Manager - New Building & Retrofit Solutions

Wärtsilä is a world leader in marine technology and leading the industry's transformation towards a decarbonised and sustainable future. With the world’s widest portfolio and service network, we – Wärtsilians - deliver efficient, safe and sustainable integrated products and solutions to enhance the business of our customers. The opportunities presented through digitalisation and new technologies are offering a new era of shipping. Did you know that shipping is the world’s most efficient mode of transportation and that approximately 80% of world trade is carried by sea?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

09.01.2025

HUMANTRUST A/S

Senior kaptajn til Danmarks flinkeste færgerederi

Samsø Rederi mangler to stk. senior kaptajner, og hvis du er en engageret skibsfører med erfaring fra den skandinaviske færgebranche, så kan roret blive dit!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skoleskibet Danmark

Skoleskibet DANMARK søger maskinchef

MARTEC søger maskinmester til fast stilling på 1:1 ordning MARTEC er i rivende udvikling og det Blå Danmark efterspørger endnu flere dygtige unge med en maritim uddannelse. Derfor skal Skoleskibet DANMARK fremover sejle tre togter om året. Dertil kommer årlige vedligeholdelsesprojekter.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

01.01.2025

Skoleskibet Danmark

Bådsmand til Skoleskibet DANMARK

MARTEC og Skoleskibet DANMARK søger bådsmand med håndværksmæssig baggrund til fast stilling på 1:1 ordning. MARTEC er i rivende udvikling og det Blå Danmark efterspørger endnu flere dygtige unge med en maritim uddannelse. Derfor skal Skoleskibet DANMARK fremover sejle tre togter om året. Dertil kommer planlagte årlige vedligeholdelsesprojekter.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

11.12.2024

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark