Big data kan sikre håndhævelse af IMO-krav
I kølvandet på IMO-kravene om en markant reduktion af svovludslippet fra skibsfarten er det fortsat et stort spørgsmålstegn, hvordan kravene skal håndhæves globalt. Ifølge Danfoss IXA ligger løsningen klar, men det kræver, at skibsejerne selv får ansvaret for at bevise compliance.
”Som det er nu, er der et meget begrænset incitament til at overholde loven, da der kun sker sporadisk overvågning af udslippene. Det betyder, at de lovlydige i 2020 vil stå i meget ulige konkurrence i den globale skibsfart, hvor brændstof er så afgørende en faktor for prisen. Derfor hører vi rederierne melde om, at de har milliarder af dollars på spil,” siger Frank Hansen, CEO Danfoss IXA, der samarbejder med globale rederier verden over om at overvåge udslip af SO2, NOx og NH3.
IMO har endnu ikke forholdt sig til, hvordan den globale enforcement skal eksekveres på verdenshavene. Samtidig ligger ansvaret for at dokumentere lovbrud hos myndighederne, som ingen effektive værktøjer har til at identificere overskridelser og udstede bøder.
”Vi har set nøjagtig samme scenarie på Tier lll, NOx-området, hvor ansvaret for at bevise compliance nu er flyttet til motorleverandørerne og i sidste ende skibsejerne. Det sikrer, at der kommer lige konkurrencevilkår, som netop er det, de store rederier råber på i forbindelse med de nye IMO-krav. Får skibsejerne ansvaret for at bevise compliance, vil de rederier, der kan dokumentere, at de altid overholder kravene få en konkurrencefordel og kunne vende potentielle tab på milliarder af dollars til fortjeneste”, siger Frank Hansen.
Ifølge Danfoss IXA er størstedelen af Tier lll-skibe, som er blevet bygget efter den 1. januar 2016 udstyret med SCR og dermed en NOx emission sensor. Derudover har flere og flere nybygninger installeret emissionssensorer, der alene kan måle NOx eller hele paletten af SO2, NOx og NH3.
”Udstyret er på plads i flere og flere nybygninger, og vi kan se, at i Fjernøsten vælger stadig flere motorleverandører at montere sensorer. Det handler derfor nu om at anvende data og gøre det tilgængeligt for skibsejere og myndigheder. Det kan ske via en cloud-løsning, hvor data sendes til i faste intervaller, og herfra kan det deles med de relevante myndigheder”, siger Frank Hansen.
Emissionsudslip kan på den måde følges løbende, og myndighederne får adgang til at vurdere, om skibe registreret i IMO er compliant eller ej.
”Teknologien er klar, og skibene har platformen på plads til at kunne udbygge dokumentationen. Også på den eksisterende IMO-flåde er det muligt at eftermontere emissionsudstyr på 24 timer og dermed kunne dokumentere compliance. Det er klart, at det kræver en investering, men mulighederne er til stede i dag”. siger Frank Hansen.
Yderligere informationer
Kilde: Danfoss IXA