Øresundslinjen ombygger nu tredje færge til eldrift
Øresundslinjen tager nu næste skridt mod at omdanne overfarten mellem Helsingør og Helsingborg til en grøn søfartskorridor. Den tredje færge, Hamlet, er sendt på værft i Landskrona for at blive konverteret fra diesel til fuld batteridrift.
Arkivfoto.. Foto: Molslinjen
Når Hamlet i begyndelsen af december forlader Oresund Drydocks efter tre ugers ophold, vil færgen være ombygget fra diesel til el-drift fodret af en kæmpe batteripakke.
“Gennem to ophold i dok har vi forstærket de dæk, som skal holde batteripakken, og vi har forberedt de mange tekniske opdateringer og træk af kabler. Nu kan vi fuldende processen med at installere de 2800 kWh i fire battericontainere på dæk 6 samt de ABB-moduler, som sikrer ladning på begge sider af sundet,” siger Molslinjens CEO, Kristian Durhuus.
Med Hamlet i el-drift vil alle tre færger på ruten sejle på batterier. Aurora og Tycho Brahe blev konverteret i 2018, og sidstnævnte fik i 2021 installeret verdens største batteripakke for en Ro-Pax-færge. Øresundslinjen var ifølge rederiet samtidig det første rederi globalt med elektriske Ro-Pax-færger på en højfrekvent rute,
Konverteringerne har foreløbigt betydet, at den årlige CO2-udledning på ruten er reduceret fra 37.800 tons til 10.200 tons siden 2018. Når Hamlet også overgår til batteridrift, falder udledningen yderligere til 2.500 tons, oplyser rederiet.
Batteripakken til Hamlet leveres af svenske Echandia, som også står bag batterierne til Molslinjens færger på Alslinjen og Samsølinjen.
Hamlet vender efter planen tilbage i drift 15. december 2025.
-emte
