Rapport: Løs el-ledning udløste Dali-ulykken
En fejlplaceret mærkning på en elektrisk ledning var en afgørende faktor bag det blackout, der lammede containerskibet Dali og førte til kollisionsulykken med Francis Scott Key Bridge i marts 2024. Det konkluderer den amerikanske havariundersøgelsesmyndighed NTSB i en ny rapport.
Foto: USACE
Det ligner en lillebitte fejl. Men det var en fejl, der førte til seks omkomne og en smadret bro, der nu skal genopbygges for et enormt milliard-beløb.
Ifølge undersøgelsen skyldtes strømsvigtet, at et ledningsmærke var sat så langt ned mod den bare trådende, at lederen ikke blev presset korrekt ind i en klemterminal på skibets hovedtavle. Det betød, at ledningen kun sad løst fast og senere mistede kontakten helt, hvilket udløste et fejludslag og stoppede både hjælpestrøm, fremdrift og styring, skriver Maritime-Executive.
Besætningen havde ifølge rapporten fra havarikommissionen ingen realistisk mulighed for at finde fejlen under operationen. Først ved en detaljeret teknisk gennemgang efter ulykken kunne NTSB identificere den løse ledning. Skibets ejer og operatør har tidligere peget på samme problem i en retssag mod værftet.
Da Dali mistede kraft og ikke kunne genstarte, smadrede skibet ukontrolleret ind i en af broens bropiller. Francis Scott Key Bridge kollapsede, og seks personer omkom.
NTSB understreger desuden, at broen, der er opført i 1970’erne, ikke var dimensioneret til påvirkningen fra et moderne containerskib af Dalis størrelse, som er omtrent ti gange større end det fartøj, der påsejlede samme bro i 1980 med minimal skade.
Det anslås, at genopbygningen af Francis Scott Key Bridge vil koste mellem 4,3 og 5,2 mia dollar. Det er en markant stigning fra de oprindelige estimater, drevet op af stigende materialomkostninger og et ønske om at implementere et robust system for at beskytte den nye bro. Projektet forventes nu at åbne i slutningen af 2030, skriver Maryland Matters.
-emte
