Besparelser gør livet surt for søfolk
Søfartens Ledere mener at rederierne i øjeblikket skærer så hårdt i udgifterne, at det er blevet surt at være sømand. Besparelserne rammer alt, lige fra den daglige borddækning om bord til psykologbistand.
Fritz Ganzhorn, sekretariatsleder i Søfartens Ledere.
"Det er altid træls, når der skal spares. Søfolkene har forståelse for, at rederierne skal spare, men de synes ikke det er sjovt, når der skal spares på de daglige fornødenheder som kosten", siger sekretariatsleder i Søfartens Ledere, Fritz Ganzhorn, til Ritzau.
Eksempelvis har søfolkene hos A.P. Møller-Mærsk ikke længere gratis adgang til at ringe til Falcks Health Care for anonymt at kunne tale med en psykolog, hvis noget går dem på.
"Det kan være om oplevelser, de har haft om bord på skibene eller problemer på hjemmefronten som fjerner deres fokus fra arbejdet om bord. Det har været en god ordning for søfolkene, der ofte er væk hjemmefra i lang tid og måske kan have brug for en samtale med en anonym. Man kan have sin tvivl om hvor godt det er, at spare på et sådant velfærdsgode. Jeg synes ikke det er et rigtigt tiltag for trivslen til søs. Men A.P. Møller-Mærsk har i hele sin organisation lagt et tungt krav over medarbejderne om besparelser", siger Fritz Ganzhorn til bureauet.
Kilde: fyens.dk