Besætning startede dødsbrand i 1990
Tidligere skibsinspektør ved Søfartsstyrelsen, Flemming Thue Jensen, der var Søfartsstyrelsens hovedundersøger af brandene ombord på færgen Scandinavian Star i 1990, står nu frem med nye oplysninger i sagen. Branden var nøje planlagt, siger han.
”Det måtte være en bevidst handling, som var planlagt. Det var ikke en eller anden tosse, der var gået forbi og havde strøget en tændstik”, siger Flemming Thue Jensen. Tværtimod konstaterer han, at brandmønstret ikke var tilfældigt.
Han var efterfølgende som en af de første ombord på færgen, hvor han undersøgte arnestederne for de påsatte brande. Ifølge ham blev der begået bevidst sabotage. Madrasbunde af jern forhindrede en branddør i at lukke, hvilket medførte, at hovedbranden kunne sprede sig op i skibet. Der blev også brugt en skibsklods til at holde en skydedør åben til vogndækket, hvilket betød, at ilden kunne få luft.
Hovedbranden var den anden brand, men cirka 12 timer efter hovedbranden opstod en kraftig tredje brand, som også var påsat. Et hydraulikrør var brudt op, og der var stillet madrasser op. Flemming Thue Jensen mener, at der blev pumpet dieselolie ud gennem det brudte rør, og han kalder handlingerne for ”bevidst sabotage”.
Han mener at kunne bevise, at det var to besætningsmedlemmer, der stod bag brandene på Scandinavian Star. Han fremlægger sine synspunkter på et pressemøde i Oslo, hvor han også vil svare på spørgsmål.
159 mennesker mistede livet den 7. april 1990, da færgen var på vej fra Oslo til Frederikshavn.
Kilde: politiken.dk