APM Terminals investerer 550 mio. dollar i Bangladesh
Bangladesh tager et markant skridt mod at styrke sin maritime infrastruktur med en ny aftale med APM Terminals om udviklingen af Laldia Container Terminal i Chattogram. Projektet, der løber op i over 550 millioner dollar, bliver et af landets største offentlig-privat-partnerskaber til dato.
Sådan kommer terminalen til at se ud, når den står færdig i 2030.. Foto: APM Terminals
Aftalen er indgået mellem Chittagong Port Authority og APM Terminals – en del af A.P. Møller-Maersk – sammen med den lokale partner QNS Container Services. Terminalen skal designes, finansieres, bygges og drives af investorerne i en 30-årig koncessionsperiode, som kan forlænges. Modellen er den første af sin slags i Bangladesh.
“Det er med stor ære, at vi indgår denne aftale med Bangladesh, som understreger det store potentiale, dette vigtige marked rummer. Dette greenfield-projekt giver os mulighed for aktivt at støtte væksten hos lokale producenter, eksportører, importører og den bredere bangladeshiske økonomi. Vi styrker vores engagement i landet med ambitionen om at skabe en sikker og effektiv terminal samt skabe kvalificerede job til gavn for regionens fremtidige velstand,” udtaler APM Terminals’ topchef Keith Svendsen.
Ifølge Bangladeshs regering bliver Laldia landets første “grønne” havn og den største europæiske enkeltinvestering i Bangladesh. Terminalen ventes at øge landets årlige kapacitet med over 800.000 teu, når den står klar i 2030, og vil på sigt kunne håndtere skibe med en kapacitet på op til 6.000 teu – mere end dobbelt så meget som i dag. Det skal reducere trængsel, sænke logistikomkostninger og styrke landets position som handelsknudepunkt.
Projektet skaber omkring 1.000 jobs under byggeriet og 500 i drift, og omfatter blandt andet elektrificeret materiel, solenergi og shore power-løsninger, der skal reducere udledning og støj.
-emte
