Alfa Laval udvider dansk servicecenter
For to år siden flyttede Alfa Laval et af industrikoncernens servicecentre fra Tumba i Sverige til Søborg - og det har været en stor succes. Markant vækst i omsætningen betyder, at Alfa Laval fra årsskiftet udvider sit danske servicecenter til dobbelt størrelse.
”Pålidelighed og oppetid er afgørende parametre for vores kunder, og vi har gennem en længere periode oplevet og oplever forsat en stigende efterspørgsmål på vores serviceydelser – ikke bare i Norden, men også i resten af verden. Og skal vi imødegå den efterspørgsel og fortsat tilbyde vores kunder service på højt niveau, er det helt essentielt, at vi også fortsætter med at udvikle os. Derfor er det med stor glæde, at vi nu kan se frem til en markant oprustning af vores servicesetup her i Søborg”, siger Dan Damgaard, Servicecenter Manager hos Alfa Laval Nordic.
Siden 2016 har Alfa Laval igangsat flere initiativer med henblik på at øge evnen til at yde service på højt niveau, hvilket man blandt andet så resultaterne af i det seneste regnskabsår, hvor den organiske vækst for koncernens service steg med hele syv procent.
Den udvikling har også kunnet mærkes hos Alfa Laval i Danmark, der spiller en stadig større rolle for industrigigantens servicesetup. I 2018 rykkede koncernen sit servicecenter i Tumba i Sverige til Søborg, nordvest for København, og siden er det gået rigtig stærkt. Antallet af medarbejdere er gået fra syv til nu knap 20, mens antallet af servicetimer i 2020 forventes at være femdoblet sammenlignet med 2018.
”Den positive udvikling skyldes blandt andet, at vi fra start har fokuseret på at opbygge en solid udstyrskapacitet. Samtidig har vi fået sammensat et rigtig stærkt, servicemindet team, der løbende styrkes både i form af nye medarbejdere og ikke mindst kompetenceudvikling”, siger Dan Damgaard.
I 2019 blev det nye danske servicecenter tilført yderligere 1.000 kvadratmeter til de eksisterende knap 1.000, og allerede nu udvides centret på ny – denne gang med yderligere 2.000 kvadratmeter.
Servicecentret i Søborg er specialiseret i et af Alfa Lavals kerneprodukter nemlig roterende enheder, altså dekantere og highspeed-separatorer til føde- og drikkevareindustrien og marineindustrien, og begge typer udstyr stiller krav til antallet af ledige kvadratmeter i servicecenteret.
”Separatorer og dekantere er udstyr, som fylder op til 8-10 paller, når vi skiller det ad, og det kræver meget plads. Både når vi skal lave service på dem, men også efterfølgende hvor vi skal vente på, at vi kan levere emnerne tilbage til kunden. Derudover har vi nogle tidspunkter om året, hvor servicebehovet peaker, og med udvidelsen sikrer vi os, at vi også i fremtiden har den nødvendige kapacitet til både at klare uforudsete service og de planlagte serviceopgaver”, siger Dan Damgaard.
Kilde: Alfa Laval