Ændrede handelsmønstre påvirker Maersk
Containerrederiernes vigtigste handelsrute mellem Asien og Europa har hidtil været domineret af varer, der blev sendt fra Asien til forbrugerne i Europa, og når containerne skulle retur til Asien, var de enten tomme eller fyldt med varer af lav værdi. Sådan er det ikke mere. Middelklasserne i Asien vokser hurtigt, så nu bliver der snart transporteret lige så mange varer den anden vej.
Udviklingen går så hurtigt, at Maersk Line forventer, at der om fem år vil være opnået fuldstændig balance i containerregnskabet. Som eksempel på udviklingen kan nævnes, at kineserne i høj grad er begyndt at købe europæiske biler i stedet for de billigere biler fra Japan og Sydkorea. De dyrere europæiske modeller bliver nu i stor udstrækning sendt fra eksportørerne i Europa til forbrugerne i Asien.
Hos Maersk Line kan man se, at den østgående trafik fra Europa til Asien bidrager mere og mere til resultatet på bundlinjen.
Tidligere var det sådan, at når containerskibene skulle sejle tilbage til Asien fra Europa, satte de farten ned til typisk 13-16 knob. Det har Maersk Line lavet om på med skibsdelingsaftalen 2M, der lige er blevet startet op med Munkebo Maersk’s afsejling fra Dalian. Inden for 2M har man valgt at sætte farten op på den østgående trafik, så en del af containerskibene skal sejle 18-19 knob, når de sejler tilbage til Asien. Det gælder AE5, hvor Triple E-skibene er sat ind. De sejler med samme fart begge veje.
Kilde: Lloyd’s Loading List