ACL truer med at flage ud
Atlantic Container Line (ACL) truer med, at yderligere 80 svenske maritime jobs forsvinder til andre lande, hvis ikke Sverige snarest beslutter at indføre tonnageskatten. Fem nye skibe vil komme til at sejle under et andet flag end det svenske.
”Tiden er ved at rinde ud, og jeg har en ubehagelig følelse af, at det ikke kommer til at gå godt. Det er mærkeligt, for tonnageskatten er jo en ”no brainer””, siger Andrew Abbott, adm. direktør i ACL, som i dag er en del af Grimaldi Group, men har svenske rødder.
Han tror ikke, at Sverige når at indføre tonnageskatten i tide, hvilket vil sige inden for de næste tre-fire måneder. Hvis ikke det sker, vil ACL vælge et andet flag end det svenske til sine fem nye G4-fartøjer. ACL har for nuværende fem fartøjer, der tilsammen beskæftiger 80 svenske søfolk, men de bliver faset ud i takt med, at de nye fartøjer leveres. Hvis ikke de nye skibe kommer til at sejle under svensk flag, bliver det ikke svenske søfolk, som kommer til at sejle dem.
Andrew Abbot vil ellers gerne have svenske besætningsmedlemmer, da svensk søfart har et godt omdømme og er ensbetydende med en høj kvalitet. Men når de store containerrederier indgår i alliancer som 2M, G6 og Three Oceans, kan et lille rederi som ACL ikke klare de høje omkostninger, som det svenske flag indebærer.
Den svenske regering har ellers sagt, at de vil arbejde for at indføre en tonnageskatteordning, men udredningen, som skulle have været klar 15. november, så der kunne stilles forslag om indførelse af tonnageskat allerede i år, er foreløbig blevet udskudt i to måneder.
Svensk skibsfart har fra 2007 til 2012 udviklet sig i retning af færre ansatte og faldende omsætning. Den samlede beskæftigelse i svensk søfart faldt således fra 13.338 personer i 2007 til kun 12.040 personer i 2012.
Kilde: Sjöfartstidningen