68-år gammel færge på vej på pension
I denne sommer har færgen Nakkehage igen taget sin tørn i sommersæsonen mellem Hundested og Rørvig. Men om to-tre år er det slut for færgen, der har en omskiftelig historie bag sig.
“Det bliver en trist dag. Den har tjent os siden 1985, og den har sejlet hele sommeren uden udfald,” siger Lars Hansen, som er overfartsleder på Hundested-Rørvig Farten til Sjællandske Nyheder.
I de senere år har færgen sejlet som ekstrafærge i sommersæsonen på Hundested-Rørvig, der iøvrigt besejles af Isefjord, der blev indsat i 2013.
Nakkehave blev bygget på den forlængst lukkede Toft Skibsværft Aps i Gråsten i 1955 for A/S Rudkøbing-Vemmenæs Færgerute og blev indsat på ruten mellem Vemmenæs på Tåsinge og Rudkøbing under navnet “Vemmenæs”.
Dengang var den godkendt til 300 passagerer og 30-35 personbiler.
Men da Langelandsbroen åbnede i 1962 lukkede færgeruten.
Vemmenæs blev året efter solgt til A/S Lillebæltsoverfarten, hvor den sejlede på ruten Assens-Årøsund under navnet “M/S Sønderjylland” ind til 1972, hvor åbningen af Den Nye Lillebæltsbro havde fjernet den sidste rest af forretning for selskabet.
Men den 37 meter lange færge, der i dag er godkendt til 190 passagerer og 22 biler, fandt i 1973 en ny ejer i skibsreder Louis Grau, der omdøbte færgen til “Lis Grau” og indsatte den på ruten mellem Hov og Sælvig på Samsø, hvor den gjorde tjeneste, til den blev solgt til drift på Hundested-Rørvig i 1985.
Se de historiske billeder af færgen og faergejournalens udførlige oversigt over færgens historie herunder.
Faergejournalens oversigt over Nakkehages historie
1955: I fart Rudkøbing – Vemmenæs.
1959: Farten ændret 29/10 til Rudkøbing - Siø, efter åbningen af Siøsund - dæmningen.
1962: Sejladsen indstillet 10/11 med åbningen af Langelandsbroen. Oplagt i Rudkøbing.
1963: Solgt 26/3 til A/S Lillebæltsoverfarten, Assens. Leveret 2/4. Omdøbt til ”Sønderjylland”.
1963: I fart 11/4 Assens - Årøsund.
1972: Sejler sidste tur på ruten 28/12.
1973: Solgt 4/1 til Louis Bjerregård Grau, Snekkersten. Omdøbt til ”Lis Grau”.
1973: Ombygget ved Brødrene Lind`s Motorverkstad, Rå, Sverige.
1973: I fart 7/1 Hov - Sælvig.
1974: Nyt hovedmaskineri installeret (2 stk. Volvo Penta på i alt 500 hk).
1979: Solgt 15/6 til Hou - Samsø Ruten Aps. Navn og fart uændret.
1985: Solgt /8 til A/S Korshage, Hundested. Omdøbt til ”Nakkehage”
1985: I fart 23/8 Hundested - Rørvig.
2021: Solgt 1/2 til Samsø Linien A/S. Navn og fart uændret.