Wrist nettooverskud på 113 millioner kroner

Omsætningen endte på 5,4 milliarder kroner.

Wrist Executive Management.. Foto: Wrist Ship Supply

Nordjyske Wrist, der med markedsandel på 12 procent er verdens største leverandør af forsyninger og teknisk udstyr til den maritime branche og offshore sektoren, kom ud af 2022 med et nettooverskud på 113 mio. kr. - knap en fordobling i forhold til overskuddet på 58 mio. kr- sidste år. 

Omsætningen endte på 5,4 milliarder kroner, en stigning på 21 procent i forhold til 2021. Omsætningen steg takket være en højere værdiskabelse for kunderne, understøttet af global tilstedeværelse og højere margener som følge af stadig mere effektiv drift. 

”I løbet af 2022 gik vi i gang med at udvikle nye digitale og integrerede løsninger for at imødekomme vores kunders behov for effektive og robuste forsyningskæder, og vi købte Centralam Panama ved Panamakanalen”, siger Jens Holger Nielsen, koncernchef i Wrist. 

Stigningen i bruttofortjenesten på 26 procent var primært et resultat af øget salg, inflationens effekt på råvarepriser, valutakursudsving, indkøbsfordele og flere effektivitetstiltag. 

”Vi bevæger os ind i makroøkonomisk usikre farvande, men vi har en stærk markedsposition og forventer derfor, at det samlede organiske salg vil vokse til omkring 5,7 mia. kr., og at driftsresultatet (EBITA) vil stige til 300‐ 320 mio. kr.”, siger Jens Holger Nielsen. 

Egenkapital udgjorde 1,066 mia. kr. ved udgangen af 2022, hvilket er en stigning på 134 mio. kr. sammenlignet med 2021. 

Artikler

09.06.2023|Maritimedanmark.dk

Verdens første selvsejlende, elektriske færge er sat i drift

09.06.2023|Maritimedanmark.dk

Maersk vil teste biobrændstof til tog

09.06.2023|Maritimedanmark.dk

DSV køber el-lastbiler finansieret af intern CO2-afgift

09.06.2023|Maritimedanmark.dk

Danske Rederier: Global klimaafgift bør gå til u-lande

09.06.2023|Maritimedanmark.dk

Terntank og Kongsberg hædret på Nor-Shipping med Next Generation Ship Award

08.06.2023|Maritimedanmark.dk

Hurtigruten afslører koncept for batteri- og vinddrevet krydstogtskib

Copyright 2023