VTS Femern overvåger nu skibstrafikken
Det nye dansk-tyske kontrolcenter i Travemünde - VTS Femern – er gået i gang med at overvåge skibstrafikken omkring tunnelbyggeriet i Femern Bælt. VTS Femern vil døgnet rundt overvåge og holde kontakten til alle skibe, der passerer igennem Femern Bælt.
VTS Femern.
"For os som bygherre har sikkerheden under anlægsarbejdet højeste prioritet. Vi glæder os der- for over, at et fælles VTS-center er blevet oprettet i tæt samarbejde med de tyske og danske myndigheder. Det vil bidrage til, at alle skibe styres sikkert gennem Femern Bælt under tunnelbyggeriet", siger Claus F. Baunkjær, administrerende direktør i Femern A/S.
Det er Femern A/S, der sammen med de danske og tyske søfartsmyndigheder har oprettet VTS-centeret i Travemünde og aftalt de særlige retningslinjer for sikkerheden til søs under tunnelbyggeriet.
"Forbindelsen over Femern Bælt er det centrale element i den nye europæiske nord-syd-akse, især på jernbanerne. Det er vigtigt for os, at skibstrafikken påvirkes så lidt som muligt under det nødvendige byggearbejde. Her spiller det dansk-tyske kontrolcenter en stor rolle", siger Enak Ferlemann, parlamentarisk statssekretær i Forbundsministeriet for Transport og Digital Infrastruktur i Tyskland.
Sikkerhedssystemet består ud over VTS-centeret af to vagtskibe i Femern Bælt, der under hele anlægsfasen vil fungere som myndighedernes forlængede arm og med kort varsel kan rykke ud, hvis et fartøj kommer for tæt på byggeaktiviteterne.
"De danske og tyske myndigheder har haft et tæt og konstruktivt samarbejde om oprettelsen af VTS-centeret ved Femern-projektet. Det kan være en udfordring at samle to regelsæt i en koordineret fælles aftale. I dette projekt har det imidlertid fungeret eksemplarisk. VTS-centeret er et vigtigt skridt i retning af at sikre sikkerheden for skibsfarten i Femern Bælt under tunnelbyggeriet mellem Tyskland og Danmark", siger Andreas Nordseth, direktør i Søfartsstyrelsen.
Femern Bælt-tunnelen mellem Danmark og Tyskland bliver 18 kilometer lang og verdens længste sænketunnel. Tunnelbyggepladsen ved Rødbyhavn er den største i Europa, og tunnelen bliver det største anlægsprojekt i Danmark nogensinde.
Redaktionen