Vi får snart renere luft i Nordeuropa
Landene omkring Østersøen og Nordsøen er blevet enige om at begrænse skibsfartens NOx-udledning markant, og det er et stort skridt mod renere luft i Nordeuropa. Det skriver Jesper Stubkjær, fungerende underdirektør i Danmarks Rederiforening, i et debatindlæg.
”Landene omkring Nordsøen og Østersøen er for ganske nylig blevet enige om at begrænse udledningen af kvælstofilter (NOx) fra nye skibe med 75 procent, når man sejler i Nordsøen eller Østersøen, som dermed bliver til NECA’er – Nox Emission Control Areas”, skriver Jesper Stubkjær.
Beslutningen kommer i forlængelse af, at handelsskibe, der sejler i Nordsøen og Østersøen, siden 1. januar 2015 har skullet sænke deres udledning af svovl (SOx) med 90 procent. Siden denne miljøzone trådte i kraft sidste år, er svovlkoncentrationen i luften over Danmark mere end halveret.
De nye NOx-regler kommer til at omfatte skibe bygget fra 2021. Det vil derfor vare nogle år, før reglerne for alvor får effekt, men når det handler om regulering af så stor og international en industri som skibsfarten, er det essentielt, at alle lande går sammen om fælles krav til alle nye skibe.
”I en årrække har særligt Rusland været tilbageholdende med at tilslutte sig indførelsen af en NOx-miljøzone i Nordeuropa, og da denne type af regulering kræver alle de omkringliggende landes tilslutning, har det krævet en del politisk benarbejde fra blandt andre de danske miljømyndigheders side at få skabt den nødvendige opbakning”, skriver Jesper Stubkjær.
”Det er nu tilfældet, og russerne er derfor med i den fælles ansøgning, der i denne sensommer er sendt afsted til FN’s søfartsorganisation, IMO. Lovgivningen skal formelt vedtages på et møde i IMO’s miljø-komité til oktober”, tilføjer han.
”De danske rederier er allerede i fuld gang med den grønne omstilling. Det gælder alt fra nye fremdriftskilder som flydende naturgas (LNG) og el til en mere effektiv operation af skibene ved hjælp af data og større omtanke”, slutter Jesper Stubkjær.
Kilde: Danmarks Rederiforening