Verdens største batteridrevne færge på prøvesejlads
Det australske værft Incat Tasmania har nået en markant milepæl inden for grøn skibsfart med de første fuldt elektriske prøvesejladser af verdens hidtil største batteridrevne hurtigfærge, China Zorrilla, i farvandet ud for Hobart.
Incat Tasmania, der også skal bygge Molslinjens kommende eldrevne hurtigfærger, har nu foretaget prøvesejladser af den hidtil største af sin slags med en batteripakke på intet mindre en 250 tons.. Foto: Incat Tasmania
Færgen er 130 meter lang og kan medtage op mod 2.100 passagerer og mere end 220 biler. Under prøverne blev fartøjets elektriske fremdrivningssystem aktiveret for første gang udelukkende på batterikraft.
Skibet er udstyret med mere end 250 ton batterier og et energilagringssystem på 43 MWh, ,der ifølge Incat er tre gange større end nogen tidligere maritim batteriinstallation. Energien driver otte elektriske vandjet-enheder fra Wärtsilä.
Ifølge Incats bestyrelsesformand Robert Clifford markerer prøverne et teknologisk gennembrud:
“Det er første gang, et skib i denne størrelse afprøves med 100 procent batterielektrisk fremdrift. Det er et vendepunkt for skibsbygning og et bevis på, at australsk teknologi sætter globale standarder for bæredygtige fartøjer,” siger han.
Færgen er bygget til den sydamerikanske operatør Buquebus og skal indsættes på ruten mellem Buenos Aires og Uruguay, hvor den skal sejle på tværs af Río de la Plata.
Udviklingen hos Incat har også direkte relevans for Danmark, da det er på dette værft, at . Molslinjen har nemlig bestilt tre fuldt elektriske hurtigfærger
Molslinjens kommende færger, hvoraf det sidste blev bestilt for et par uger siden, får en længde på omkring 129 meter og placerer sig dermed næsten side om side med China Zorrillas størrelse. Molslinjens kommende eldrevne hurtigfærger bliver dog indrettet til færre passagerer, men mere end dobbelt så mange passagerer, nemlig 500. Prisen er 3,5 mia. kr. Pr. styk.
-emte
