Verdens første metanol-drevne SOV søsat

For godt to år siden besluttet Esvagt og Ørsted at investere i verdens første SOV, der kan drives af e-metanol. Skibet blev bestilt på Cemre-værftet i Tyrkiet, og nu har det fået vand under kølen.

Foto: Cemre Shipyard

NB1094 SOV'en vil blive drevet af batterier og dual-fuel motorer, der er i stand til at sejle på e-metanol, produceret af vindenergi og biogen kulstof, hvilket vil føre til en årlig emissionsreduktion på cirka 4.500 tons CO2, oplyser de to danske virksomheder.

Ørsted har til hensigt at levere e-metanol til den nye SOV.

Det 93 meter lange fartøj har plads til indkvartering til 124 personer og kommer til at sejle under dansk flag.

Når skibet tages i brug senere i år, vil det begynde at servicere verdens største havvindmøllepark, Hornsea 2, beliggende ud for Storbritanniens Yorkshire-kyst i Nordsøen, skriver Offshore Energy.

Esvagt og Ørsted har bestilt et søsterskib, der forventes leveret i 2026.

-emte

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

10.09.2025Maritimedanmark.dk

Molslinjen vælger finsk partner til eldrevne hurtigfærger

10.09.2025Maritimedanmark.dk

Dronning Mary navngiver Danmarks første elektriske slæbebåd

04.09.2025Maritimedanmark.dk

Knud E. Hansen udvikler nyt ro-ro-skib koncept

01.09.2025Maritimedanmark.dk

Northern Offshore Services bestiller otte CTV'er

01.09.2025Maritimedanmark.dk

Legend of the Seas får vand under kølen

29.08.2025Maritimedanmark.dk

Første billeder af Molslinjens ny el-hurtigfærger

28.08.2025Maritimedanmark.dk

Mibau Stema kontraherer nye skibe

04.08.2025Iron Pump A/S

Sponseret

Royal Caribbean and Meyer Turku rely on IRON Pump for the worlds’ largest cruise ships

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle