Væk med de strikse regler og alt bøvlet
I morgen onsdag holder implementeringsrådet, der er et rådgivende organ nedsat af regeringen, sit første møde. Det Blå Danmark sidder med i rådet repræsenteret af Jakob Ullegård, direktør i Danmarks Rederiforening, og han har en klar dagsorden for, hvilke strikse danske særregler, han gerne ser fjernet, fortæller han til Maritime Danmark.
Rådets opgave er at sætte fokus på, hvor Danmark overimplementerer EU-lovgivning, så det kommer til at skade dansk erhvervslivs konkurrenceevne. Og der kan Det Blå Danmark sagtens bidrage.
Danmarks Rederiforening tager i alt fem fokuspunkter med til mødet. Et af dem er, at Skat på baggrund af to EU-domme har ændret praksis for, hvornår rederier skal fritages for energiafgift på det brændstof, der anvendes ombord på skibet. Den danske regel er nemlig, at rederiet skal betale afgiften, når der ikke er tale om en tjenesteydelse mod vederlag.
”Det kan for eksempel være, hvis skibet skal en tur på værft. Så skal man ned og se på standeren, hvor mange liter der er på, når man starter. Det giver et administrativt bøvl. Andre lande fortolker det ikke på den måde. De har ikke den opdeling. De skelner ikke, men afgiftsfritager det hele, og derfor skævvrider den regel”, siger Jakob Ullegård til Maritime Danmark.
Derudover er der nogle rederier, som simpelt hen falder uden for reglerne og ikke kan få afgiftsfritaget deres brændstof. Det kan være en virksomhed, der selv udfører transporterne af sin produktion. Her er der tale om en konkurrenceforvridning uden nogen særlig begrundelse.
Et andet fokuspunkt er barrierer for Danmark som en stærk flagstat. Danmark har nemlig nogle nationale særregler, som skibe under dansk flag skal leve op til. Eksempelvis gælder det for skibe på over 8.000 BT, at hvis de sejler under dansk flag, skal der stilles en swimming pool til rådighed ombord. Det kan også nævnes, at medicinske kurser skal tages på ”Center for Maritim Sundhed” på Fanø, hvilket er fordyrende, da mange søfolk på danske skibe har bopæl langt fra Danmark.
”Det er jo et spørgsmål om mange bække små. Det kan godt få et rederi, der overvejer enten det danske flag eller et andet flag, til at vælge det danske flag fra, fordi der er for mange særregler”, siger Jakob Ullegård.
”Nogle af de ting, vi fremlægger, kræver kun nogle små ændringer, andre kræver lidt større ændringer. Vi har en tro på, at denne her måde at arbejde på kan være med til at ændre tingene. Vi skal i rådet mødes fire gange om året. Det er en løbende proces og dermed også et redskab vi kan bruge”, siger Jakob Ullegård.
Udover Danmarks Rederiforenings egne punkter har Danske Maritime, Danske Havne og Olie Gas Danmark også budt ind med materiale, som bliver fremlagt på mødet.
Redaktionen