Væk med de strikse regler og alt bøvlet

I morgen onsdag holder implementeringsrådet, der er et rådgivende organ nedsat af regeringen, sit første møde. Det Blå Danmark sidder med i rådet repræsenteret af Jakob Ullegård, direktør i Danmarks Rederiforening, og han har en klar dagsorden for, hvilke strikse danske særregler, han gerne ser fjernet, fortæller han til Maritime Danmark.

Rådets opgave er at sætte fokus på, hvor Danmark overimplementerer EU-lovgivning, så det kommer til at skade dansk erhvervslivs konkurrenceevne. Og der kan Det Blå Danmark sagtens bidrage.

Danmarks Rederiforening tager i alt fem fokuspunkter med til mødet. Et af dem er, at Skat på baggrund af to EU-domme har ændret praksis for, hvornår rederier skal fritages for energiafgift på det brændstof, der anvendes ombord på skibet. Den danske regel er nemlig, at rederiet skal betale afgiften, når der ikke er tale om en tjenesteydelse mod vederlag.

”Det kan for eksempel være, hvis skibet skal en tur på værft. Så skal man ned og se på standeren, hvor mange liter der er på, når man starter. Det giver et administrativt bøvl. Andre lande fortolker det ikke på den måde. De har ikke den opdeling. De skelner ikke, men afgiftsfritager det hele, og derfor skævvrider den regel”, siger Jakob Ullegård til Maritime Danmark.

Derudover er der nogle rederier, som simpelt hen falder uden for reglerne og ikke kan få afgiftsfritaget deres brændstof. Det kan være en virksomhed, der selv udfører transporterne af sin produktion. Her er der tale om en konkurrenceforvridning uden nogen særlig begrundelse.

Et andet fokuspunkt er barrierer for Danmark som en stærk flagstat. Danmark har nemlig nogle nationale særregler, som skibe under dansk flag skal leve op til. Eksempelvis gælder det for skibe på over 8.000 BT, at hvis de sejler under dansk flag, skal der stilles en swimming pool til rådighed ombord. Det kan også nævnes, at medicinske kurser skal tages på ”Center for Maritim Sundhed” på Fanø, hvilket er fordyrende, da mange søfolk på danske skibe har bopæl langt fra Danmark.

”Det er jo et spørgsmål om mange bække små. Det kan godt få et rederi, der overvejer enten det danske flag eller et andet flag, til at vælge det danske flag fra, fordi der er for mange særregler”, siger Jakob Ullegård.

”Nogle af de ting, vi fremlægger, kræver kun nogle små ændringer, andre kræver lidt større ændringer. Vi har en tro på, at denne her måde at arbejde på kan være med til at ændre tingene. Vi skal i rådet mødes fire gange om året. Det er en løbende proces og dermed også et redskab vi kan bruge”, siger Jakob Ullegård.

Udover Danmarks Rederiforenings egne punkter har Danske Maritime, Danske Havne og Olie Gas Danmark også budt ind med materiale, som bliver fremlagt på mødet.

Redaktionen

ME Production

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Relateret indhold

06.09.2025Maritimedanmark.dk

Verdens første ammoniakdrevne containerskib påbegyndt

06.09.2025Maritimedanmark.dk

Kina åbner containerrute via Nordøstpassagen

05.09.2025Maritimedanmark.dk

Venezuelanske jagerfly tæt på amerikansk destroyer

05.09.2025Maritimedanmark.dk

Portugisiske specialstyrker stormer containerskib

04.09.2025SEA HEALTH & WELFARE

Sponseret

Handelsflådens Arbejdsmiljøtjeneste klar til at bistå rederier og besætninger med at få bugt med chikane og mobning

04.09.2025Maritimedanmark.dk

Starlink Maritime hamrer prisen i bund

04.09.2025Maritimedanmark.dk

USA vil straffe Holland for IMO Net-Zero støtte

04.09.2025Maritimedanmark.dk

DanPilot har røde tal på bundlinjen

Jobmarked

Se alle

Northern Survey ApS

Crew Manager Northern Survey

We are pleased to offer the possibility to become our new colleague in our management team!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Slagelse kommune

Fast Skipper/styrmandsafløser til Agersøfærgen - genopslag

Slagelse Kommune søger fast skipper/styrmandsafløser til Agersø- Omø færgerne. Du vil træde ind og blive del af et erfarent team tilknyttet Agersø færgen, hvor du vil indgå på fuld tid i en tørnliste med skiftende vagter/rul (der er mulighed for overnatning).

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

REDERIET M.H. SIMONSEN ApS

Nautical officers, Deck and Engine officers

We are looking for Nautical officers, Deck and Engine officers, to join our vessel trading in EU trade and Greenland coastal trade, as soon as possible.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skoleskibet Danmark

Overstyrmand til Skoleskibet DANMARK

MARTEC og Skoleskibet DANMARK søger overstyrmand til fast stilling på 1:1 ordning.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

09.09.2025

KNOT MANAGEMENT DENMARK A/S

Vi søger 1. styrmand til vores flåde af DP2-shuttle tankskibe i international fart.

En forudsætning for at komme i betragtning til denne stilling er, at du har DP-Unlimited certifikat og har erfaring som 1. styrmand i en stilling der kræver STCW II/1. Ligeledes vil erfaring med sejlads på tankskibe være en fordel.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Småøernes Færgeselskaber

Grenaa-Anholt Færgefart søger en befaren skibsassistent til fast stilling i en 1:1 tørn

Du vil komme til at indgå i vores faste team af medarbejdere på M/F Anholt, som dagligt betjener færgens kunder samt fragter gods til og fra øen i Kattegat.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

11.09.2025

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle