Unifeeder raser over Kielerkanalen
Nu kan det være nok ! Sådan er holdningen hos Unifeeder, der er mere end utilfreds med den måde Kielerkanalen bliver drevet på. Utilfredsheden er kulmineret efter en måned, hvor rederiets skibe sammenlagt har tilbragt 300 timer med at vente ved kanalens sluser.
”Så slemt som i november har det aldrig været”, siger Timm Ulrich Niebergall der er Unifeeders tyske landechef. Unifeeder er kanalens største kunde.
I år har rederiets skibe passeret kanalen 1.750 gange, og lagt mange millioner euro i kanalens kasse. Et containerskib med en kapacitet på 800 TEU betaler 5.900 euro for at passere kanalen.
Positionen som storkunde har dog ikke været nok til, at rederiet kunne trænge igennem med sin kritik af de lange ventetider ved sluseportene og det generelt lave serviceniveau.
”Vi har ikke har held med noget”, siger Niebergall.
Ifølge Jann Petersen fra Maklerei UCA United Canal Agency har de sidste 20 år været én lang nedtur for kanalen, der er præget af manglende vedligeholdelse og dårlig administration. Der er midler til rådighed for en modernisering af sluseanlæggende, men arbejdet er aldrig kommet i gang.
Selv om Unifeeder er stærkt utilfreds med kanalen, er rederiets eneste alternativ at sende sine skibe rundt om Skagen. Skulle rederiet vælge den løsning, kan det blive en alvorlig trussel for Hamborg, fordi anløb af Rotterdam så vil blive et oplagt alternativ til Hamborg.
Kilde: Maritim Heute