Udtjent færge gav underskud trods boom
Baagø-færgen er bygget i 1976 og har fremtiden bag sig ifølge en rapport, som Assens Kommune har fået udarbejdet af Maritime Engineering. Og trods et boom i passagerantallet på grund af de statsbetalte sommerbilletter, kom færgen ud med et underskud i 2020.
Foto fra Baagø Færgens Facebook-side..
Faste udgifter til bl.a. lønninger var sammen med stigende udgifter til vedligehold ikke nok til at gøre Baagø-færgen til en overskudsforretning i 2020 trods et passagertal, der takket være de statsbetalte billetter i juli mere end fordoblede passagerantallet. Resultatet blev et underskud på 108.000 kr.
Og netop de øgede udgifter til vedligehold er et af de punkter, som rapporten fra Maritime Engineering påpeger som en stadigt tilbagevendende post i fremtiden.
Assens Kommune må budgettere med, at skibet “i al fremtid” skal have udskiftet stålplader, hver gang det er i dok. Og posten til vedligeholdelse landede i fjor på 900.000 kr.
Og på den baggrund mener formanden for Miljø, Teknik og Plan i Assens Kommune, Dan Gørtz (V) at underskuddet ikke er så dårligt endda:
“I forhold til, vi har brugt 900.000 kroner, så er det egentligt et flot resultat. Det er selvfølgelig et underskud. Jeg synes, det er godt gået. Der er også tre mand til at passe den, det skal der være for at det overholder love og regler, “ siger Dan Gørtz til Fyens.dk Lønudgifterne til tre skippere, en bedstemand, havnechefen og en afløser - løb op i 3,1 mio. kr., mens Assens fik et statsligt tilskud til færgedriften på godt 2 mio. kr. i 2020.
Rapporten fra Maritime Engineering peger også på, at færgen ikke kan kaldes tidssvarende.
Der blev ikke lige taget højde for, hvor høje og tunge lastbiler er eller personbilers bredde i vore dage, da Baagø-færgen blev bygget i 1976. Derfor må de store lastbiler i dag bakke om bord på den lille færge, der blot kan laste 27 tons. Og der er ikke plads til to almindelige personbiler ved siden af hinanden.
Derfor anbefaler rapporten fra Maritime Engineering, der det er ved at være tiden til at se på en udvidelse af tonnagen - omend det ikke er akut.
Den gamle færge fragtede i “gratis” perioden i juli i fjor 12.900 passagerer mellem Assens og Baagø mod 5.650 i samme måned året før. Og også i august og september, hvor der var tilskud til billetterne, lå rejselysten til Baagø omkring 50 pct. over niveauet fra 2019.
Baagø Færgen har plads til 98 passagerer i sommerperioden og maksimalt otte personbiler - hvis de er smalle nok.
Kilde: fyens.dk