Udflytning af erhvervshavn skaber splittelse

En samlet borgerlig blok i Næstved Byråd går nu ind for at flytte byens erhvervshavn til Ydernæs, der ligger ved indsejlingen til den kanal der fører ind til byen. Det sker kun et år efter, at de borgerlige partier sammen med resten af byrådet pegede på en anden placering – Stenbæksholm.

Arkivfoto.

”En Stenbæksholm-model er udelukket: Kunderne er ikke interesseret i at benytte den havn, fordi havnen bliver for lille, og forudsætningerne for den aftale, det tidligere byråd blev enige om, er dermed forsvundet”, hedder det i en fælles meddelelse fra Venstre, Konservative, Nye Borgerlige og Dansk Folkeparti.

De borgerlige partier bakker dermed op om en plan for udflytning af Næstved Havn, som en enig havnebestyrelse har offentliggjort.

”Havnebestyrelsens forslag er et godt udgangspunkt: Der er sket meget positivt nyt for en udflytning og mulighederne på Ydernæs. Store nye aktører bakker op også økonomisk. Forslaget koster ikke kommunekassen én krone mere end en havn på Stenbæksholm, men sikrer i stedet muligheden for byudvikling på hele havneområdet, fastholder arbejdspladser og er godt for klimaet. Havnebestyrelsens forslag skal derfor til behandling i byrådet, så alle aspekter bliver undersøgt”, hedder det videre i meddelelsen fra de fire borgerlige partier.

Udmeldingen fra blå blok, har fået Næstveds socialdemokratiske borgmester, Carsten Rasmussen, op i det røde felt.

”Det er ikke troværdigt overfor erhvervslivet, at politikere hopper fra aftaler og beslutninger. Ingen tør investere, hvis man ikke kan stole på, at politikere holder fast i klare beslutninger”, siger Carsten Rasmussen til TV2/Øst.

!Havnen, de vil bygge, ligger på en tidligere losseplads, samtidig ligger Ydernæs lige ud til et beskyttet Natura 2000-område, og der er ingen undersøgelser foretaget. Det er simpelthen et alt for løst grundlag”, siger borgmesteren til TV-stationen.

Ifølge Havnebestyrelsen vil det koste 250 millioner kroner at bygge først etape af to etaper af en ny havn ved Ydernæs. Penge som havnen selv vil skaffe.

Redaktionen

Artikler

04.10.2023|Maritimedanmark.dk

Maersk vil producere grøn metanol i Egypten

04.10.2023|Maritimedanmark.dk

Molslinjen strammer sikkerhed efter GPS-jamming

04.10.2023|Maritimedanmark.dk

Ny containerrute til CMP

04.10.2023|Maritimedanmark.dk

Færgeruter aflyst yderligere en uge

04.10.2023|Maritimedanmark.dk

Ny storordre til Semco Maritime

03.10.2023|Maritimedanmark.dk

Rederier: Vigtigt grønt fokus i åbningstale

Copyright 2023