Tysk metanol celle-drevet båd sat i drift
Efter en navngivningsceremoni i fredags er MS innogy nu klar til at sejle på den smukke Baldeneysee-sø. Det er den første båd i Tyskland, der drives af metanol. Methanol brændselscelle-anlægget, der driver båden er udviklet og produceret af den danske virksomhed SerEnergy.
”Vi er meget stolte over at se båden sejle på søen i Essen. Det er en vigtig milepæl i at vise potentialet i methanol som fremtidens grønne brændstof. For os har det været et meget interessant projekt at være en del af, og da projektet er det første af sin slags, har vi været nødt til at tænke ud af boksen for at skabe et ideelt energisystem, der matcher bådens energibehov ”, siger Mads Friis Jensen, Chief Commercial Officer hos SerEnergy.
Bag projektet står innogy, en af de førende distributører af grøn energi i Tyskland, og byen Essen. Det var en grøn ambition om at vise det enorme potentiale, der er i metanol som fremtidens brændstof, der startede samarbejdet mellem innogy, og den danske metanol-brændselscelle producent, SerEnergy.
For cirka et år siden begyndte virksomhederne at udvikle en plan for at omdanne en dieseldrevet båd til en elektrisk båd, der drives af miljøvenlige methanol brændselsceller. I fredags, efter fem måneders arbejde på planen og navngivningen i Essen, sejlede MS Innogy ud på den første officielle tur på Baldeneysee-søen.
Systemet til MS innogy er baseret på den viden og erfaring, som SerEnergy har fået fra testprogrammet Pa-X-ell, hvor et methanol brændselscelle-anlæg er placeret på et krydstogtskib. Dette anlæg producerer elektricitet til skibets indre elnet.
Kilde: SerEnergy