Ny emissionsfri færge snart klar på Femern Bælt
Scandlines´ nye nul-emissions fragt-færge har været på sin første af to prøvesejladser og er snart klar til at sætte kurs mod Rødbyhavn fra Cemre værftet i Tyrkiet.
Scandlines nye emissionsfri færge til overfarten Rødby-Puttgarden har nu gennemført den første af to prøvesejladser.. Foto: Scandlines
”Det bliver en meget stor dag for os, når vi ser vores nye skib sejle ind i Rødbyhavn, og vi glæder os utroligt til at sætte hende i drift. Med vores første helt emissionsfri færge tager vi et kæmpe skridt mod at leve op til vores mål om at sejle uden udledning af direkte emissioner på Rødby-Puttgarden ruten i 2030,” siger Scandlines COO Michael Guldmann Petersen.
På færgens første to uger lange prøvetur i Marmarahavet i Tyrkiet blev skibets systemer testet af værftet i samarbejde med Scandlines og under tilsyn af Lloyd´s Register.
”I løbet af to uger, prøvesejladsen varede, blev skibets batterier og elektriske installationer testet. Vi fik desuden for første gang set fremdrivningsystemet i drift,” forklarer Rasmus Nielsen, VP, Fleet and Administration i Scandlines.
Skibet er nu tilbage ved udrustningskajen, hvor Scandlines sammen med værftet, Lloyd’s Register og Søfartsstyrelsen tester, verificerer og dokumenterer, at skibet opfylder de gældende regler samt byggespecifikationerne.
Skibet besætning har allerede fået den første introduktion til skibet hjemme i Rødbyhavn og har været på træning på værftet for at være klar til at sejle den nye færge hjem.
Under hjemrejsen er der planlagt stop i Gibraltar samt i Brest på den franske vestkyst, skriver rederiet i en pressemeddelelse.
Færgen bliver officielt navngivet ved en ceremoni i forbindelse med indsættelsen på Femern Bælt senere i 2025.
-emte
Fakta
Længde: 147,4 meter
Bredde: 25,4 meter
Design dybgang: 5,30 meter
Lastkapacitet: 66 fragtenheder (cirka 1.200 banemeter)
Maksimalt antal passagerer: 140
Servicefart: 16/10 knob
Overfartstid: 45 minutter (fra efteråret 2025)
Batterisystem: 10 MWh
Opladning i havn: 12 minutter (fra efteråret 2025)
Direkte emissioner under overfarten: 0
Projektinvestering: 80 millioner EUR
Kilde: Scandlines