Tycho Brahe gøres klar til batteridrift
HH Ferries Tycho Brahe er nu på værft i Landskrona for at få foretaget de sidste ombygnings- og installationsarbejder, så færgen inden udgangen af juni kan indsættes på Helsingør-Helsingborg-ruten i fuld batteridrift. Senere skal Aurora også på værft.
"For at fastholde den høje regularitet med præcise afgange hvert kvarter gennem det meste af døgnet indsættes Mercandia VIII mellem Helsingør og Helsingborg, mens først Tycho Brahe og siden Aurora er på værft,” siger adm. direktør Henrik Rørbæk, HH Ferries Group.
Tycho Brahe forlod overfarten tirsdag den 18. april og er i trafik igen udelukkende på batteridrift, inden sommersæsonen starter. Planen er, at Aurora skal gennem sidste ombygning, når sommerferieperioden er ovre. Mercandia VIII afløser Tycho Brahe og Aurora under værftsopholdene.
Det betyder, at sejladsen mellem Helsingør og Helsingborg med fire færger opretholdes uændret, så kunderne ikke oplever ændringer i sejlplan eller regularitet. Tycho Brahe er efter planen tilbage i normal drift på overfarten den 23. maj, hvorefter der skal udføres grundige tests, før overgangen til komplet batteridrift er endelig på plads.
”Processen med at installere batterier til fremdrift når nu sin afgørende fase, og vi ser frem til at indføre batteridrift som det første rederi i verden med en så højintensiv fartplan. De reducerede emissioner som følge af konverteringen vil påvirke miljøet positivt i hele Øresundsregionen,” siger Henrik Rørbæk.
Færgerne mellem Helsingør og Helsingborg har siden 2007 opfyldt de emissionskrav, som blev indført den 1. januar 2015. Med installation af batterier reduceres overfartens samlede udledning CO2, kvælstofoxider, svovloxider og partikler med mere end 50 procent.
Ombygningen af de to færger er den største enkeltstående projektinvestering i virksomhedens historie og forventes at udgøre næsten 300 millioner SEK. INEA, EU’s forvaltningsorgan for innovation og netværk, har valgt at støtte projektet med cirka 120 millioner SEK.
Kilde: HH Ferries