Tre lande holder vagt ved Yi Peng 3

Dramaet omkring det kinesiske fragtskib Yi Peng 3, der sættes i forbindelse med mulig sabotage mod to undersøiske kabler i Østersøen, fortsætter med uformindsket styrke. Skibe fra tre lande holder nu vagt ved Yi Peng 3.

Poseidon. Foto: Kustbevakningen

Det største skib ved Yi Peng 3 mandag morgen er det danske inspektionsskib Hvidbjørnen, med en længde på 116 meter. Inspektionsskibet er udstyret med et helikopterdæk, bevæbnet med en kraftig kanon og udstyr til bekæmpelse af mål under overfladen.

De øvrige skibe er og det ligeledes bevæbnede tyske kystvagtskib Bad Düben, og det store svenske kystvagtskib Poseidon.

De svenske myndigheder har undersøgt skaderne på det ene af de to kabler, der blev sat ud af kraft søndag, men holder fortsat resultatet af undersøgelserne for sig selv, mens undersøgelserne af skaderne på det andet kabel er i gang.

Både svenske, tyske og finske myndigheder er i gang med efterforskninger og mistænker alle, at sabotage er årsagen til skaderne på datakablerne.

Der er fortsat ingen oplysninger om, hvorvidt myndighederne har været om bord på Yi Peng 3, der siden tirsdag i sidste uge har ligget for anker midt i Kattegat.

Skibet befinder sig uden for dansk territorialfarvand, men i den danske økonomiske zone, som betragtes som internationalt farvand, kan det i princippet ikke tilbageholdes af de danske myndigheder.

Men alt tyder på, at det alligevel er det, der er sket, mener Kenneth Øhlenschlæger Buhl, der er militæranalytiker ved Forsvarsakademiet.

“Man har derfor formentligt haft en særlig hjemmel til at standse skibet. En mulighed, som måske kunne ligge til grund, er en kabelkonvention fra 1884. Ja, den er gammel, men hvis ikke man anser den som forældet, så er den fortsat gældende. Men jeg tør ikke sige, om det er den, man har brugt,” siger militæranalytikeren til Jyllands-Posten.

Kina har ligesom Rusland afvist at have noget med kabelbruddet at gøre.

Optagelser af Yi Peng 3, som DR har foretaget viser, at skibets ene anker er beskadiget.

“Ankerfligene er blevet vredet på en eller anden måde, der gør, at de ikke længere er parallelle,” siger orlogskaptajn Jens Wenzel Kristoffersen, til DR Nyheder.

Han siger videre, at det er umuligt at vide, hvornår det er sket, men at det har krævet stor kraft.

-mauh
 

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

06.12.2024Maritimedanmark.dk

Somaliske pirater er aktive igen

06.12.2024Maritimedanmark.dk

Besætning tvunget til at evakuere tæt på Yemen

05.12.2024Maritimedanmark.dk

Tankskib kolliderede med containerskib i megastørrelsen

05.12.2024Maritimedanmark.dk

Søfartsstyrelsen på vej med digitale beviser

04.12.2024Maritimedanmark.dk

Ny ejer af Oslo-ruten dropper anløb i Frederikshavn

04.12.2024Maritimedanmark.dk

Maersk overhalet på ruterne over Stillehavet

04.12.2024Maritimedanmark.dk

Scandlines i samarbejde med motorproducent om e-metanol

04.12.2024Maritimedanmark.dk

Menneskelig fejl bag kollission

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark