To danske besætninger indstillet til pris
To besætninger hos de danske rederier Esvagt og Maersk Tankers er indstillet til en FN-pris for at have udvist ekstraordinært mod til søs. Rederierne indstilles på opfordring af Danske Rederier af henholdsvis Søfartsstyrelsen og International Chamber of Shipping (ICS).
Selvom lægerne fra den skotske kystvagt over radioen havde rådet besætningen på redningsskibet Esvagt Cantana til at indstille førstehjælpen til den dengang kun 19-årige Asbjørn Morell, fortsatte hans kollegaer ufortrødent med hjertemassage og kunstigt åndedræt i 104 minutter, selvom der ikke var tegn på liv.
I Middelhavet kom kaptajnen og hans besætning på tankskibet Maersk Etienne 27 mennesker – heriblandt en gravid kvinde - til undsætning, da deres båd sank i Middelhavet. Da der ikke blev tilbudt nogen muligheder for at landsætte de nødstedte, endte kaptajnen og besætningen med at tage vare på de 27 personer om bord i 38 dage.
De to ekstraordinære hændelser til søs i 2020 er baggrunden for, at Søfartsstyrelsen og International Chamber of Shipping (ICS) på opfordring af Danske Rederier har indstillet besætningerne om bord på Esvagt Cantana og Maersk Etienne til prisen ’THE 2021 IMO AWARD FOR EXCEPTIONAL BRAVERY AT SEA’.
”Vi er i Esvagt fantastisk stolte af besætningen om bord på Esvagt Cantana, der leverede en fænomenal indsats den aften, Asbjørn faldt om med hjertestop. De viste på fornemmeste vis, hvad fokus på sikkerhed, træning og teamwork kan udrette, og reddede dermed Asbjørns liv. Vores lykønskninger og tak går derfor helt og aldeles til ’besætningen der aldrig gav op’,” siger Esvagt’s DCEO Kristian Ole Jakobsen.
Da hjælpen endelig nåede frem til ‘Esvagt Cantana’, der lå 100 sømil vest for Aberdeen i hårdt vejr, viste det sig, at besætningens vedholdende indsats, havde reddet Asbjørn Morells liv. Efter 10 dage i koma på hospitalet slog han øjnene op. Han havde overlevet sit hjertestop og kom sig uden men.
”Vi er stolte og taknemlige over, at vores kaptajn og besætning er blevet indstillet til FN’s pris. Deres resolutte handling reddede 27 menneskers liv. De viste et enestående mod og en enorm styrke og handlekraft under et ekstremt pres i 38 dage, hvor de hjalp de nødstedte og ovenikøbet reddede tre af dem, da de hoppede over bord i desperation. Desværre må vi sige, at problemet relateret til rederiers hjælp til nødstedte personer i Middelhavet langt fra er løst. Derfor efterlyser vi fortsat en politisk løsning for, hvad rederier skal gøre næste gang, de kommer nødstedte til undsætning. Vi vil fortsætte med at gøre vores del til, at den løsning falder på plads”, siger Tommy Thomassen, teknisk direktør i Maersk Tankers.
De 27 mennesker, der blev reddet om bord på Maersk Etienne, blev først efter 38 dage overført til NGO-skibet Mare Jonio, hvorefter de blev landsat i Italien. Overdragelsen af de nødstedte skete efter det lægefaglige personale om bord på Mare Jonio, vurderede, at deres tilstand krævede øjebliklig behandling. Situationen relateret til Maersk Etienne er blevet betegnet som den mest langvarige hårdknude i den europæiske maritime historie.
I Danske Rederier håber man, at indstillingen kan være med til at minde om, hvad det kræver at arbejde til søs.
”De seje besætninger på Esvagt Cantana og Maersk Etienne fortjener et kæmpe skulderklap for deres heroiske indsatser. De handlede, hvor andre måske ville have tøvet. Det er essensen af godt sømandskab og jeg håber, at indstillingen til denne pris vil ses som den anerkendelse, den er ment som. Lige meget om de vinder prisen eller ej, er jeg meget stolt af deres indsats”, siger Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danske Rederier.
Kilde: Danske Rederier