Ti maritime input til "Fremtidens Danmark"

Lettere adgang til Danmark for udlændinge, flere midler til forskning, bedre mulighed for skibsfinansiering og øget hjælp til bekæmpelse af cyberkrimnalitet er blot nogle af de svar, som Danske Maritime finder relevante i forhold til statsministerens bud på et "Fremtidens Danmark".

Adm. dir. Jenny Braat, Danske Maritime giver i dette debatindlæg branchens kommentarer til statsministerens fremtidsvisioner. .

Af Jenny Braat, adm. direktør, Danske Maritime

Danske Maritime deltog i sidste uge i det efterhånden meget omtalte møde i Fredericia, hvor statsminister Mette Frederiksen inviterede til debat under overskriften ”Fremtidens Danmark”.

Fra Slotsholmen deltog også de øvrige ministre med deres særlige rådgivere, departementscheferne og resten af Folketingets partier. Fra den civile verden deltog bl.a. repræsentanter fra diverse brancher, uddannelsesanstalter og organisationer. Samlet for at finde ud af, hvordan vi i fællesskab kan bidrage til en positiv udvikling af Danmark.

Det blev en interessant dag, men også en dag som pegede i mange forskellige retninger. Lad os derfor se nærmere på de ti hovedemner med maritime briller og forholde os proaktivt til, hvad vi som branche kan byde ind med, og hvad der er brug for fra Christiansborg:

Flittigere – Højere beskæftigelse skal skabe større velstand

Forudsætningen for dette er, at vi rent faktisk kan skaffe hænder nok. Ikke kun i Danmark, men også fra resten af verden, hvorfor vi opfordrer til at gøre international rekruttering mindre bureaukratisk og at sænke lønkravet i beløbsordningen.

På dagen blev der også talt om vigtigheden af, at vi får alle de ledige i arbejde. Det bakker vi naturligvis op om, og vi bidrager også i branchen med omskoling, videre- og efteruddannelse. Men det er vigtigt at være realistisk omkring, at gruppen af ledige langtfra altid matcher virksomhedernes behov. Der kan flere blive nødt til at sadle om, og samtidig bør der stilles flere kontante krav, så man ikke bare kan takke nej til et job, man finder for uinteressant.

Derudover er der brug for et stærkt politisk fokus på, at vi desværre helt generelt mangler faglærte medarbejdere, og det hænger sammen med næste punkt:

Dygtigere – Gode uddannelser skal være grundlaget for samfundets udvikling

Korrekt, gode uddannelser er helt centrale, men det kræver også, at man politisk forholder sig til, hvilke uddannelser der rent faktisk er mest brug for. Vi mangler for eksempel maritime ingeniører, og det er således en af de uddannelser, vi gerne så prioriteret og promoveret.

Samtidig er der brug for langt flere midler til forskning, udvikling og innovation, hvor statens involvering og opbakning halter langt efter vores nabolande. Vi lever i høj grad af at være på forkant med nye løsninger, men det er omkostningstungt at udvikle de nye teknologier, så bidrager staten mere, vinder vi alle. Dette haster, for vi er i utrolig hård konkurrence på verdensmarkedet.

I den forbindelse er der samtidig en utrolig uheldig tendens til, at kampen om forskningsmidler sommetider står over indholdet i forskningen. Det skal vi simpelthen væk fra. Det afgørende må være, hvad vi i samfundet har brug for som et vækstskabende element, og på bagkant af det bør der så skabes langt mere målrettede forskningspuljer. Vi ser også forskning, som er skabt på baggrund af en personlig særinteresse. Det er heller ikke befordrende for vores ønske og behov for vækst og udvikling.

Grønnere – Danmark skal tage ansvar for at løse den globale klimakrise

Flere og flere politikere har heldigvis fået øjnene op for vigtigheden af den maritime branche, men under coronakrisen oplevede vi alligevel, at der manglede forståelse for de problemer, som rejserestriktioner og karantænekrav gav. Vi har stadig ikke taget det røde flag ned, for mange virksomheder har fortsat store udgifter til medarbejdere, som venter i ugevis på at løse en opgave i fx Kina. Vi har derfor opfordret til at sikre bilaterale aftaler med vores vigtigste eksportmarkeder samt økonomisk kompensation for de ekstra udgifter. For vi har masser af løsninger på hylden, som allerede nu kan sætte den grønne omstilling af søfarten i hele verden markant op i gear, men Folketinget er nødt til at være med til at bane vejen, så længe den er brolagt med corona-relaterede besværligheder.

Rigere – Gode vækstvilkår og digitalisering skal give fremdrift i hård konkurrence

Her kommer vi ikke uden om at tale om finansiering og vores ønske om genetablering af CIRR-skibsfinansieringsordningen i en nytænkt form. For det er en stor hæmsko for branchen, at finansiering til såvel nybyg som retrofit kan fås billigere i de lande, vi konkurrerer med. Vi har længe efterspurgt bedre rammevilkår, og ovenpå en krise er det derfor et af de punkter, der bør ligge højt i bunken – ellers kan det koste kunder, omsætning og medarbejdere, og det er det sidste, branchen har brug for.

Ift. digitalisering er dette et felt, hvor det pt. går rigtig stærkt i hele den maritime verden. Bedre dataforståelse- og udnyttelse er centralt for at opnå en højere grad af energieffektivitet, hvilket blandt andet ShippingLab og EU-projektet Exoprodigi fordyber sig i. Målet er løsninger, som gør en positiv forskel for grøn omstilling globalt, og vi er godt på vej.

Under digitalisering gemmer der sig dog også en række udfordringer, som handler om sikkerhed og peger videre mod næste emne:

Sikrere – Danmark skal tage ansvar for en urolig verden

Dette emne handler ikke kun om, hvordan Danmark bidrager til stabilitet rundt i verden, men også om hvordan vi forsvarer os selv. Vi er fx udfordret af de storpolitiske interesser i Arktis, hvor vi er nødt til at være mere til stede også til søs, og så er hele den maritime branche udfordret i relation til cyberkriminalitet.

I den forbindelse ser vi gerne et endnu tættere samspil med myndighederne, så ramte virksomheder kan få omgående hjælp ved angreb, og samtidig er det i denne forbindelse også utrolig positivt, at fremtidige forsvarsskibe som udgangspunkt skal bygges i Danmark. Står vi pludselig i en meget kritisk militær situation, er det helt afgørende, at vi selv har alle kompetencer til at sikre Søværnets drift, og at vi ikke er afhængige af andre lande.

Ansvarligere – Arbejdsfællesskab og danske værdier skal bane vejen for integration

Det kan vi kun være enige i, og den maritime arbejder mange forskellige nationaliteter. Men kompetencerne er mere vigtige end nationaliteten. Heldigvis taler en del af de nye flygtninge fra Afghanistan engelsk, og det vil nok hjælpe på integrationen, men skal integration rime på vækst, bør der også ligge et stort fokus på at uddanne i den retning, hvor manglen på kvalificeret arbejdskraft er størst. Så står vi til gengæld klar med stærke arbejdsfællesskaber, hvor vores nye borgere er velkomne og kan se frem til spændende jobmuligheder.

Stærkere – Vi skal forbedre mulighederne for både land og by

Vores medlemmer ligger fordelt i hele landet, så denne agenda har vi selvsagt også en holdning til. Det kræver nemlig både gode uddannelser, jobmuligheder og spændende fritidsaktiviteter at gøre et område attraktivt.

Samtidig er der brug for langt flere offentligt-private samarbejder, så vi skabt nogle mere givende relationer mellem hele uddannelsessektoren fra folkeskole til universiteter og virksomhederne, diverse organisationer, offentlige myndigheder og det omkringliggende samfund. Dette vil også bidrage til, at unge lærer deres lokale virksomheder bedre at kende, at unge bedre forstår, hvad de enkelte uddannelser kan bruges til, og at erhvervslivet bliver bedre til at vise, hvordan vi fx arbejder med grøn omstilling og bæredygtighed i praksis. Et eksempel er de kommunale færger, Forsvarets skibe osv.

Varmere – Velfærden skal skabes i mødet mellem mennesker

Dette afsnit handler både om varme hænder, højere levealder og bureaukrati. I forhold til de ældre har vi alle et ansvar for at sikre, at seniorer kan fortsætte med at bidrage på arbejdsmarkedet, hvis de har lyst – måske i en tilpasset jobfunktion. Det aktualiseres af vores mangel på arbejdskraft.

Og ser vi på mængden af bureaukrati, som er en kæmpe belastning både for offentligt ansatte og hele den private sektor, er det på høje tid at få ryddet op. På nogle områder – fx skatte- og beskæftigelsesområdet – burde man politisk mande sig op og starte på en helt frisk. Alt for mange områder er knopskudt med flere og flere tillægsparagraffer og nye paragraffer, så vi efterlyser politisk vilje til at sige stop og sadle om. Det er et faktum, at nogle iværksætter giver op, fordi de kvæles i bureaukrati, og det er jo bare helt håbløst.

Retfærdigere – Der skal være lige muligheder for alle

Dette emne handler både om de lange spor, som en tung social arv kan trække, og hvor vi alle har et ansvar for at hjælpe, motivere og styrke.

Men det handler også om beskatning, fokus burde ligge på den beskatning, som kan hæmme virksomhedernes mulighed for at tiltrække højtkvalificeret arbejdskraft, som er en jungle at finde rundt i, som gør det svært at lave generationsskifte, og som via topskatten virker demotiverende for at yde en ekstra indsats.

Skat er et emne, som politisk deler vandene, men vi vil opfordre til, at man politisk holder sig for øje, om en konkret beskatning hæmmer eller styrker erhvervslivet, og om den sænker eller øger arbejdsudbuddet. Disse pejlemærker bør være centrale.

Friere – Vi skal styrke den demokratiske samtale

Til slut to ord om, hvordan vi møder hinanden, for i vores industri møder mange fordomme om vores branche, selv om vi har bevæget os fra sort til grøn. Derfor deltager vi utrolig gerne i den demokratiske samtale – i øjenhøjde med både store og små. På tværs af branchen har vi en fælles opgave med at invitere indenfor, deltage aktivt i vores lokalmiljøer og skabe synlighed om det vigtige arbejde, vi laver.

Fremtidige generationer kommer til at opleve helt grønne skibe, som hverken oser eller larmer. Vejen dertil har en ukendt længde, men vi kan være stolte af, hvad Danmark allerede nu kan præstere, og det skal vi tale om!

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

05.11.2025Maritimedanmark.dk

Vestas øger salget og indsnævrer forventningerne

04.11.2025Maritimedanmark.dk

Stort brintanlæg indviet i Fredericia

04.11.2025Maritimedanmark.dk

Aftale skal åbne dørene for unge i den maritime industri

03.11.2025Maritimedanmark.dk

Russisk olieterminal hårdt ramt af ukrainsk droneangreb

01.11.2025Maritimedanmark.dk

Femern Bælt-projektet får ny topchef

31.10.2025Maritimedanmark.dk

Kongsberg Maritime bliver selvstændigt børsnoteret selskab

29.10.2025Maritimedanmark.dk

Skotsk færge skal ophugges i Esbjerg

24.10.2025Maritimedanmark.dk

Sydkoreansk værft opnår DNV godkendelse af atomdrevet containerskib

Jobmarked

Se alle

ME PRODUCTION A/S

Tekniker med erfaring indenfor kundesupport søges

Vi søger en technical engineer til vores Scrubber Service afdeling til at stå i spidsen for supporten inden for vores marine scrubber systemer.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Småøernes Færgeselskaber

To nye kolleger søges! – Én fast og én afløser til Ragna

Træt af at sejle gennem hverdagen på autopilot?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

ME PRODUCTION A/S

Service Engineer til serviceafdeling søges

Vi søger en Service Engineer i vores MEP Gear Service afdeling, til at stå i spidsen for supporten inden for vores marine gear systemer.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skagen Havn

Cruise Assistent

Skagen Havn søger en cruise assistent, der i samarbejde med cruise-teamet skal medvirke til at drifte og udvikle Skagen som krydstogtdestination.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

19.11.2025

Småøernes Færgeselskaber

Fur Færgeri søger færgenavigatør/færgefører

Kunne du tænke dig at have den smukke Limfjord som arbejdsplads? Så har du nu muligheden for at blive vores nye kollega som fastansat afløser på fuld tid ombord på færgerne Mjølner-Fur og Sleipner-Fur.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

MARPRO Group

Workshop Manager - Uni-Safe A/S

Ready to lead? Join Uni-Safe as Workshop Manager, manage their Copenhagen workshop and shape top-tier boat service for pro and private clients.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skagen Havn

Skagen Havn søger havneassistent - Genopslag

En af vores medarbejdere har valgt at søge nye udfordringer uden for Skagen Havn, og derfor søger vi en ny kollega til en fast stilling som havneassistent.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Samsø Rederi

Samsø Rederi søger Trafikdirektør

Vi søger en dygtig leder, der kan drive en organisation og en forretning, og som allerede har bevist det i en tilsvarende kompleks kontekst – i den private eller offentlige sektor – eventuelt inden for persontransport/rederidrift.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

09.11.2025

EMRI A/S

Marine Service Engineer

Are you a technical talent? Do you love traveling the world? Would you enjoy working on automation systems aboard vessel? If yes — we’re looking for you!

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
ATEX Awareness (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

Formålet med dette kursus er at introducere dig til ATEX- direktiverne og give dig den nødvendige information til at opfylde minimumkravene til sikkerhed på arbejdspladser, der opererer i og bruger udstyr i eksplosive atmosfærer.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Assessor Initial Awareness Training (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

This course covers training to acquire the necessary knowledge which underpin the tasks to be performed as an Assessor. This awareness course is for individuals within an organization who are prospective assessors seeking an understanding and familiarization of assessment methods within the workplace.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Back Safety Awareness (Adaptive) - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to educate about the common causes of back injuries and outline preventative and reactive measures that can be taken to avoid them.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Benzene Awareness (Adaptive) - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to inform you about benzene and where you may be exposed to it, what might happen if you are exposed, and the precautions you can take to stay safe. This course follows OSHA's Benzene Standard (29 CFR 1910.1028).

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Crisis management and human behaviour - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of the Passenger Safety, Cargo Safety and Hull Integrity section of this course is to provide the mandatory level of knowledge required for all Masters, Chief Engineer Officers, Chief Mates, Second Engineer Officers and persons assigned immediate responsibility for embarking and disembarking passengers, for loading, discharging, or securing cargo, or for closing hull openings on board RO-RO passenger ships.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Safety Officer on Board - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide seafarers with the required level of knowledge to undertake the role of a Safety Officer on board a seagoing vessel. Providing marine investigators with the required knowledge on the philosophy, processes, and procedures to perform a marine casualty investigation in accordance with the Casualty Investigation Code.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course