Danske Maritime: Der er vækstpotentiale for grøn ophugning i Danmark

Danmark råder i dag over stor ekspertise, når det gælder miljørigtig ophugning og genanvendelse af skibe. Smedegaarden A/S har gjort det i 50 år, Fornæs Ship Recycling i Grenaa gør det og med etableringen af M.A.R.S Frederikshavn kan Danmark nu også håndtere de allerstørste skibe. Men der er potentiale for mere, mener Danske Maritimes adm. direktør, Jenny Braat.

Fornæs Ship Recycling i Grenaa .. Foto: Fornæs Ship Recycling

Det var en kombination af velvilje fra den kommunalt ejede havn i  Frederikshavn, muligheden for at være med til at designe værftet fra bunden og fordi lovgivningen i Danmark betyder, at vi er blåstemplet i resten af verden for at gøre det ordentligt, at den amerikanske virksomhed Moderne American Recycling Service, M.A.R.S etablerede sit eurpæiske recycling værft i Danmark.

Sådan lyder det fra den adm. dir. for M.A.R.S Frederikshavn, Kim Thygesen, i et interview med Maritime Danmark til dette tema om recycling.

Rammebetingelserne og den kommunale indsats og velvilje var med andre ord på plads - og det kan andre lære af, mener Danske Maritime:

“Man har truffet et aktivt valg om at ville have netop denne virksomhed til byen, og det kan andre kommuner med fordel lade sig inspirere af. Fordi for Danmark som helhed er det jo rigtig positivt, at vi har kapacitet til at skrotte alle skibstyper – også de meget store. Vi har et fælles ansvar,” siger Jenny Braat, adm. dir. i Danske Maritime.

Jenny N. Braat, adm. dir. Danske Maritime.. Foto: Danske Maritime

“De eksisterende ophugnings- og genanvendelsesværfter er yderst kompetente, så med den rette opbakning har også dette område vækstpotentiale,” tilføjer hun.

Hvad skal der til?

 "Er pladsen og viljen rundt i landet til stede, handler næste skridt om udbud og efterspørgsel. Jo mere danske og udenlandske rederier efterspørger bæredygtig ophugning, jo bedre potentiale for et markedsområde i vækst. I EU stiller vi allerede i dag høje krav, men over tid skal vi have resten af verden med, og vi skal holde fast i, at bæredygtighed starter ved design og slutter ved ophugning," siger Jenny Braat.

Spørgsmålet er så, hvor højt de store rederier vægter bæredygtighed, miljø og sikkerhed for arbejderne i forhold til cool cash, når de skal have et skib til ophugning.

Det er fortsat strandværfterne i Indien, Pakistan og Bangladesh, der bliver foretrukket og netop dét forhold ser direktøren for M.A.R.S i Frederikshavn som den største udfordring, siger han til Maritime Danmark.

Ikke nok at konkurrere på pris

I brancheorganisationen er Jenny Braat enig i, at det for nogle redere har en tendens til at handle mere om pris og mindre om bæredygtighed, miljøforhold og ansvarlighed.

“Men også globalt ser vi tendenser til, at en ansvarlig profil bliver stadigt mere vigtigt for virksomhederne. Både i relation til kunderne, i relation til investorer og i relation til branding, herunder tiltrækning af dygtige medarbejdere. 

“Med voksende krav om øget bæredygtighed inden for transport, herunder den vandbårne, og en grønnere skibsfart i det hele taget, er det ikke længere nok at konkurrere på pris,” siger Jenny Braat og fortsætter:

"Vi er nødt til som branche at stå sammen om en langt mere bæredygtig fremtid for den globale skibsfart, også den dag skibene skal på pension. Det står vi klar til at bidrage med i den danske maritime industri, hvor det er en selvfølge, at ophugning sker ansvarligt, og hvor vi er klar til at skrue op for kapaciteten i takt med en stigende efterspørgsel,” siger direktøren for Danske Maritime.

Recycling værfter i Danmark:

Modern American Recycling Service (M.A.R.S) i Frederikshavn.

  • Virksomheden er amerikansk ejet og åbnede i 2019.
  • M.A.R.S. beskæftiger omkring 200 medarbejdere inkl. underleverandører.
  • Virksomheden har plads til at ophugge og genindvinde de allerstørste skibe på op til 400 meter.

Smedegaarden A/S i Esbjerg.

  • Virksomheden blev stiftet i 1962 af Henning Smedegaard og er i dag ejet af stifterens tre sønner, Morten Smedegaard, Eddie Smedegaard og Klaus Smedegaard.
  • Smedegaarden beskæftiger omkring 40 medarbejdere og har taget skibe ind på op til 80.000 gt.

Fornæs Ship Recycling i Grenaa.

  • Virksomheden blev stiftet i 1993 og er ejet af direktør Keld Kokholm og direktør Kresten Hjelm Christensen.
  • Fornæs Ship Recycling beskæftiger omkring 25 medarbejdere og kan tage skibe, der stikker maks seks meter og har en bredde op op til 25 meter.

FAYARD i Odense 

  • er godkendt til ophugning af skibe, men er ikke aktiv på dette felt og forventer ifølge Business Development Manager og medejer af værftet, Kristian Eidnes Andersen, heller ikke at blive det, oplyser han til Maritime Danmark.

Jatob i Frederikshavn

  • Er en familieejet og familiedrevet virksomhed, der ophugger alle typer skibe fra ind og udland på et anlæg i Frederikshavn. Virksomheden er optaget på den europæiske liste over godkendte anlæg til skibs ophugning.

Stena Recycling i Esbjerg

  • Er godkendt til at ophugge skibe på op til 40 meters længde.

Foto: Fornæs Ship Recycling

Maritimedanmark.dk

Rekruttering: Ram de rigtige kandidater – i det rette miljø

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Grøn recycling af skibe i Danmark

Danmark har i årevis haft en høj standard, når det gælder bæredygtig recycling af skibe. Blandt frontrunnerne er Smedegaarden i Esbjerg, der i disse dage går i gang med genindvindingen af de to gamle danske isbrydere. I Frederikshavn kan M.A.R.S værftet recycle de allerstørste skibe, men Danmark har også en virksomhed, der med en digital løsning vil skabe en mere bæredygtig industri med øget cirkularitet af materialer.

Relateret indhold

14.08.2025Maritimedanmark.dk

Udbrændt containerskib ophugges i Belgien

14.08.2025Maritimedanmark.dk

Fayard fastholder servicering af gastankskibe

08.08.2025Maritimedanmark.dk

Semco Maritime udskiber til LNG-terminal

01.08.2025Maritimedanmark.dk

Trump presser Sydkorea til enorm skibsbygningsaftale

30.07.2025Maritimedanmark.dk

Vigtig brik på plads ved Danmarks største havvindmøllepark

29.07.2025Maritimedanmark.dk

Flere unge vælger en martim uddannelse

28.07.2025Maritimedanmark.dk

Ny fælles skibsingeniøruddannelse på vej

11.07.2025Maritimedanmark.dk

Nyt acceleratorprogram skal løfte maritime SMV’er

Jobmarked

Se alle

Småøernes Færgeselskaber

Genopslag - Hjarnø Færgefart S/I søger ny overfartsleder

Hjarnø Færgefart søger en udadvendt og serviceminded overfartsleder til at stå for den daglige ledelse og drift af vores lille færge M/F Hjarnø samt Cykelfærgen Lille Hjarnø

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

29.09.2025

Skoleskibet Danmark

Overstyrmand til Skoleskibet DANMARK

MARTEC og Skoleskibet DANMARK søger overstyrmand til fast stilling på 1:1 ordning.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

09.09.2025

Horsens Kommune

Skibsassistent-afløser til Endelavefærgen søges

Endelave færgefart søger en skibsassistent-afløser til ansættelse snarest muligt.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

06.09.2025

Fred.Olsen Windcarrier

Operations Manager - Nautical Department

Join us and help drive the transition to a greener future at sea.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

30.08.2025

KNOT MANAGEMENT DENMARK A/S

Vi søger 1. styrmand til vores flåde af DP2-shuttle tankskibe i international fart.

En forudsætning for at komme i betragtning til denne stilling er, at du har DP-Unlimited certifikat og har erfaring som 1. styrmand i en stilling der kræver STCW II/1. Ligeledes vil erfaring med sejlads på tankskibe være en fordel.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skoleskibet Danmark

Hovmester til Skoleskibet DANMARK

MARTEC og Skoleskibet DANMARK søger hovmester til fast stilling på 1:1 ordning. Det Blå Danmark efterspørger dygtige unge med en maritim uddannelse. Derfor skal Skoleskibet DANMARK fremover sejle tre togter om året.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

23.08.2025

Småøernes Færgeselskaber

Grenaa-Anholt Færgefart søger en befaren skibsassistent til fast stilling i en 1:1 tørn

Du vil komme til at indgå i vores faste team af medarbejdere på M/F Anholt, som dagligt betjener færgens kunder samt fragter gods til og fra øen i Kattegat.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

11.09.2025

EUC Nord

Genopslag - Underviser til maritim uddannelse

Vil du hjælpe med at uddanne unge og voksne til en af de mest spændende brancher i Danmark – så har vi jobbet til dig lige her! Den maritime industri er i vækst og har brug for veluddannet arbejdskraft.

Ansøgningsfrist

20.08.2025

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Assessor Initial Awareness Training (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

This course covers training to acquire the necessary knowledge which underpin the tasks to be performed as an Assessor. This awareness course is for individuals within an organization who are prospective assessors seeking an understanding and familiarization of assessment methods within the workplace.

Dato

05.08.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Anti-Bribery and Corruption - Global (E-learning course - afholdes løbende)

This global course provides an overview of the rules and regulations associated with bribery and corruption in the workplace. You will learn about the legislation outlined in different anti-Bribery laws and how this translates into the workplace. You will also gain knowledge and awareness on what appropriate actions you should take if you have any concerns relating to bribery and corruption.

Dato

05.08.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Stress Management (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to equip you with the knowledge and tools to manage work-related stress effectively. You will learn how to recognize the signs of stress and mental health challenges, and gain an understanding of both your responsibilities and your employer's responsibilities in addressing stress at work. You will explore a structured approach to managing work- related stress that focuses on six key factors: demands, control, support, relationships, role, and change.

Dato

05.08.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Security Awareness: Designated Security Duties - STCW Standards (E-learning course-afholdes løbende)

This security awareness course is designed to provide seafarers who have designated security duties, as per ship security plan, with the necessary knowledge to effectively implement ship security.

Dato

05.08.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Security Awareness - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

This security awareness course is designed to provide seafarers without designated security duties, as per ship security plan, with the necessary knowledge to effectively assist with ship security.

Dato

05.08.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Safety Officer on Board - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide seafarers with the required level of knowledge to undertake the role of a Safety Officer on board a seagoing vessel. Providing marine investigators with the required knowledge on the philosophy, processes, and procedures to perform a marine casualty investigation in accordance with the Casualty Investigation Code.

Dato

05.08.2025

Sted

Digital course