Everllence lancerer længe ventet ammoniakmotor
Mere end 300 centrale repræsentanter fra den maritime verden er onsdag samlet i København, hvor den dansk-tyske motorproducent Everllence - tidligere kendt som MAN Energy Solution – præsenterer selskabets nye ammoniakdrevne dual-fuel motor - ME-LGIA.
Foto: Everllence
"Som den maritime industris førende motordesigner er vi i en unik position til at fremme den grønne omstilling, og vi ved, at det at bringe nye brændstoffer på markedet ikke blot er innovation – det er bydende nødvendigt. I denne sammenhæng er ammoniak en vigtig brik i puslespillet. Udviklingen af denne motor er ikke blot en teknisk præstation; det er endnu et konkret skridt mod en klimaneutral fremtid", sagde Uwe Lauber, administrerende direktør for Everllence, ved præsentationen.
Den første ME-LGIA-motor forventes leveret i 1. kvartal 2026 med indkøring planlagt til 4. kvartal 2025.
Everllence er lige nu involveret i flere pilotprojekter, herunder to Very Large Ammonia Carriers til Eastern Pacific Shipping; yderligere fire motorer til Höegh Autoliner Pure Car and Truck Carriers; og til en japansk bulkcarrier.
Ved hjælp af dieselprincippet og det velkendte dual-fuel Liquid Gas Injection-koncept, har ME-LGIA-motoren ifølge Everllences mange af de samme fordele som eksisterende ME-LGIM og ME-LGIP enheder - der henholdsvis kører på metanol og LPG.
I lyset af ammoniaks særlige egenskaber har den nye motor dog yderligere sikkerhedsfunktioner såsom containment systems, sensorer, systemventilation og dobbeltvæggede rørsystemer, der er udviklet specielt til ammoniak brændstof.
"Denne ammoniakmotor er virkelig en teknologisk milepæl. Den er resultatet af over 150.000 timers kollektivt arbejde og repræsenterer en betydelig økonomisk investering fra vores side. Siden test af totaktsmotorer med ammoniak startede i juli 2023, har vi udført over 800 tests – både her i København og hos MITSUI E&S i Japan”, siger Bjarne Foldager, chef for totaktsforretningen hos Everllence.
”Hele vejen igennem har sikkerhed været vores førsteprioritet, og vi har arbejdet tæt sammen med de relevante myndigheder og klassifikationsselskaber for at sikre, at teknologien opfylder alle krav. Kombineret med den viden, vi vil indsamle fra pilotprojekterne, er vi sikre på, at denne ansvarlige tilgang i sidste ende vil levere markedets guldstandard inden for ammoniakmotorer med et endeligt design baseret på driftserfaring. Desuden vil disse motorer blive digitalt forbundet for at optimere driftsydelsen", siger Bjarne Foldager.
Med hensyn til digital tilslutning, muliggør ME-LGIA en sikker og pålidelig datastrøm fra skibe til Everllences landbaserede overvågning. Dette muliggør udnyttelse af motor- og driftsdata i realtid til at forbedre ydeevnen, yde fjernassistance og hjælpe skibsejere med at operere mere effektivt og bæredygtigt. Derved spiller datadrevet viden en betydelig rolle i at understøtte dekarboniseringen, efterhånden som nye brændstoffer som ammoniak kommer på markedet.
-mauh
