Danske Maritime: Færgebyggeri på danske værfter må ikke handle om pris alene

Bygningen af de nye Standardfærger skal være topmoderne, klima- og miljøvenlige - og så ligger det lige til højrebenet at få dem bygget i Danmark, mener Danske Maritime. Også fordi det giver både vækst, beskæftigelse og skatteindtægter, påpeger brancheforeningen.

Foto: Arkiv

Danske Maritime er ikke i tvivl om de store fordele, der vil være ved at få de nye Standardfærger bygget i Danmark.

”Når ønsket er topmoderne klima- og miljøvenlige fartøjer, så er det i virkeligheden ret oplagt blot at se rundt i Danmark,” siger teknisk chef i Danske Maritime, Valdemar Ehlers til Maritime Danmark og fortsætter:

“Den danske maritime industri er meget langt fremme på grønne, maritime teknologier, som både er gode for Danmark og på eksportmarkedet. Vælger man at bygge dem her, opstår også en vigtig mulighed for at bruge de nye færger som showcase for, hvordan fremtidens færger kan se ud, og på den måde kan det offentlige bidrage positivt til vores arbejde i den maritime industri.”

Og set fra en samfundsøkonomisk vinkel er der også store fordele ved at få færgerne bygget i Danmark, påpeger Jenny Braat, der er adm. dir. i Danske Maritime:

”Når det offentlige bygger i Danmark på danske værfter og med danske underleverandører, så giver det positive effekter som ringe i vandet på både vækst, beskæftigelse og skatteindtægter. Tidligere tal viser, at omkring 40 pct. af en sådan investering kommer retur til de offentlige kasser som afledte effekter og indtægter, så det er helt utrolig vigtigt, at man i offentlige udbud tænker i helhed.

De må ikke alene handle om pris, men også om hvordan man på positiv vis kan bruge udbud som katalysator for aktivitet i hele landet, der f.eks også kan rumme spændende innovations- og uddannelsesmuligheder,” siger Jenny Braat til Maritime Danmark.

Om de kommende Standardfærger så rent faktisk vil blive bygget i Danmark afgøres først efter et EU-udbud af opgaven. Men flere danske værfter viser interesse for opgaven, som det fremgår af en anden artikel i dette tema.

Aalborg Kongres & Kultur Center

Sponseret

Aalborg bliver verdens fiskerihovedstad i oktober

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Nye grønne færger til de danske småøer

Færgerne til de danske småøer er typisk af ældre dato og dieseldrevne. Som led i den grønne omstilling står de til udskiftning, med milliontilskud fra staten og EU. Modsat tidligere, hvor hver kommune eller overfart designede deres egen færge, anskaffes der nu Standardfærger finansieret af PensionDanmark. De første fem færger sendes i udbud i år. I de kommende år følger yderligere 5-10 færger. Flere danske værfter ventes at byde ind, men uanset hvor færgerne bygges, er der mulighed for store ordrer til danske udstyrsproducenter. 

Relateret indhold

12.09.2025Aalborg Kongres & Kultur Center

Sponseret

Aalborg bliver verdens fiskerihovedstad i oktober

11.09.2025Maritimedanmark.dk

Cosco planlægger kæmpe nybygningsordre

11.09.2025Maritimedanmark.dk

US Coast Guard køber ind hos dansk forsvarsvirksomhed

09.09.2025Maritimedanmark.dk

DESMI er først med brændstofpumpe til alle alternative brændstoffer

08.09.2025Maritimedanmark.dk

Knud E. Hansen bag nyt grønt RoRo-koncept

05.09.2025Maritimedanmark.dk

Kongsberg udvider på Aalborg havn

01.09.2025ME Production

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

25.08.2025Maritimedanmark.dk

Færøerne: Endnu en russisk trawler repareres

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle