Danmark - en travl færgenation

Hvert eneste minut døgnet rundt afgår eller ankommer der en færge fra eller til en dansk havn. Danmark er den tredje mest travle færgenation i EU, kun overgået af Italien på førstepladsen og Grækenland på andenpladsen.

Molslinjen Sjællands Odde. Foto: Molslinjen

”Det at rejse med færge kan noget helt særligt, hvad enten du som pendler hjemmevant finder loungen og slår laptoppen op, eller du med familien starter ferien med nemt at lade dig fragte til en af vores mange øer, eller bruger færgen som en genvej til Tysklands motorvejsnet på vej sydover”, siger Carsten Jensen, adm. direktør Nordic Ferry Infrastructure og bestyrelsesformand for Molslinjen - og netop genvalgt formand for Færgerederierne.


Med mere end 20 millioner årlige passagerer, fordelt på 560.000 færgeafgange, binder færgerne landet sammen, og er en uundværlig del af Danmarks infrastruktur.


På linje med resten af samfundet, er færgefarten i disse år i gang med en omfattende omstilling, der vil munde ud i en langt mere bæredygtig færgefart, end den vi kender i dag.


”Færgerederierne er allerede godt i gang med at omstille sig til en grønnere fremtid. Det er en både nødvendig og spændende udvikling, som kræver et stærkt samarbejde mellem erhverv og stat og politikere. Rederierne investerer i el-færger, men det kræver også, at staten løbende prioriterer midler, som understøtter udviklingen, hvis vi skal nå i mål med færgefartens klimaomstilling”, siger Carsten Jensen, i forbindelse med Færgerederiernes Årsberetning.


”I mange havne er elinfrastrukturen ikke på plads, og det er noget, vi har øjnene rettet mod. Det er en opgave, der skal løses i samarbejde mellem erhvervet og staten”.


2019 var det hidtil bedste år for dansk færgefart. Her lå det samlede antal passagerer på 32,7 millioner, mens 10,2 millioner biler og 22.400 tons gods fandt vej med de danske færger.


Det satte coronaen en brat stopper for. I 2020 var antallet af passagerer faldet til 20,6 millioner, antallet af biler til 7,6 millioner mens godsmængden var faldet til 21.500 tons.


To år senere, i 2022, var udviklingen vendt, men bortset fra godsområdet, var det tabte dog ikke helt indhentet endnu. Antallet af passagerer lå i 2022 på 29,9 millioner, mens 9,9 millioner biler var med om bord. Godmængden lå, med 22.900 tons, som det eneste område over niveauet for 2019.


Den positive udvikling er fortsat ind i 2023.

Aalborg Kongres & Kultur Center

Sponseret

Aalborg bliver verdens fiskerihovedstad i oktober

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Denne artikel er del af et tema:

TEMA: Danske færgerederier

Selv om der gennem årene er bygget mange broer ud til øer, mellem landsdele og endda til udlandet - så er der stadig masser af færgetrafik i Danmark. Sidste år fragtede danske færger over 20 millioner passagerer, hvilket rækker til en tredjeplads på listen over de lande i Europa, der har mest færgetrafik.

Relateret indhold

15.09.2025Maritimedanmark.dk

Stort fragtskib på grund i Arktis

14.09.2025Maritimedanmark.dk

Maersk har erklæret Generel Average efter branden på Marie Maersk

13.09.2025Maritimedanmark.dk

DFDS-profilen Kasper Moos bliver ny CEO for P&O Ferries

12.09.2025Maritimedanmark.dk

DNV: Skibsfarten går ind i næste fase af grøn omstilling

12.09.2025Maritimedanmark.dk

Trafikdirektør stopper efter få måneder på posten

12.09.2025Maritimedanmark.dk

CMA CGM kopierer Maersk og afviser ekstra gebyrer før nye amerikanske afgifter

12.09.2025Maritimedanmark.dk

Hafnia bekræfter interesse for fusion med Torm

11.09.2025Maritimedanmark.dk

Maersk udfordrer COSCO på ruter i Asien

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle