Nyt projekt skal bane vejen for ammoniak

CO2-neutrale brændstoffer er et presserende behov i den maritime sektor. Derfor har Innovationsfonden netop investeret knap 17 millioner kroner i et projekt, som vil levere en markedsklar løsning, der understøtter brugen af grøn ammoniak som skibsbrændstof.

Foto: Teknologisk Institut

”Grøn ammoniak produceres ud fra vand, luft og vedvarende energi. Det har et kæmpe potentiale som CO2-frit skibsbrændstof, men kræver udvikling af nye teknologier, før det kan bruges på skibe, da ammoniaks dårlige egenskaber som motorbrændstof begrænser udbredelsen i dag”, siger Christoffer M. Pedersen, sektionsleder hos Teknologisk Institut.

For at øge ammoniaks forbrændingsevne vil projektet udvikle og demonstrere en løsning, hvor ammoniakken blandes med brint.

”Flammehastigheden for ammoniak er meget langsom. Det er okay hvis du har en totaktsmotor, men de fleste skibe har en firetaktsmotor der kører med flere omdrejninger - og der går forbrændingen simpelthen for langsomt”, siger Christoffer M. Pedersen til Maritime Danmark.

”Det der sker ved tilsætning af brint er, at flammen går meget hurtigere. Har du den rigtige blanding, kan du opnå en flammehastighed der passer til alle slags motorer”.

Løsningen kan øge efterspørgslen på ammoniak som fossilfrit brændstof. Særligt fordi teknologien gør det muligt at operere både totakts-hovedmotorer, firetakts-hjælpemotorer og marine kedler på ammoniak.

Alfa Laval og Danmarks Tekniske Universitet er med i projektet.

”Vi ser en tiltagende interesse for anvendelse af ammoniak som CO2-frit brændstof til skibstransporten, og her kan vi gennem udvikling af ny teknologi i form af ammoniak crackere øge ammoniaks forbrændingsevne” siger Debasish Chakraborty, Principal Scientist hos Alfa Laval.

”Projektet giver os mulighed for at udvikle og teste ammoniak-crackere i en større skala og derved anvende teknologien i Alfa Laval udstyr og bidrage til yderligere reducering af CO2-udledning i den maritime industri”,

DTU bidrager med forskere inden for både forbrændingskemi og katalysatorer.

”På DTU har vi tidligere erfaring med lignede processer i forbindelse med fremstilling af ren brint til brændselsceller, så processen er ikke helt ny for os. Vi ser med stor glæde frem til et yderst interessant samarbejde omkring at finde og implementere nye katalysatorer til crackning af ammoniak, der kan bruges i den maritime sektor, med de særlige krav der stilles her”, siger Ib Chorkendorff, professor hos DTU.

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Denne artikel er del af et tema:

Tema: På bæredygtig kurs

Den globale skibsfart har taget hul på en omstillingsproces, der i løbet af de næste 30 år skal gøre branchen klimaneutral. Danske rederier er med helt i front, og den hjemlige maritime industri er klar med nye, innovative grønne løsninger. Men alle får travlt, hvis de ambitiøse mål skal indfries.

Relateret indhold

09.12.2025Maritimedanmark.dk

Cosco afgiver gigantisk ordre på nye skibe

09.12.2025Maritimedanmark.dk

Regelforenkling stor fordel for den maritime industri

02.12.2025Maritimedanmark.dk

Maritime iværksættere: Sensemakers vil gentænke overvågning til havs

02.12.2025Maritimedanmark.dk

Singapore-værft rejser modkrav mod Maersk i voldgiftssag

01.12.2025Maritimedanmark.dk

Første ophugningsværft i Pakistan godkendt

24.11.2025Maritimedanmark.dk

Erria vinder nye millionkontrakter

19.11.2025Maritimedanmark.dk

Faaborg Værft fordobler overskuddet

19.11.2025Maritimedanmark.dk

Værfts-sammenlægning på vej i Kiel

Jobmarked

Se alle

Småøernes Færgeselskaber

Aalborg Kommune søger skibsfører til Færger

Aalborg Kommune søger en skibsfører til varetagelse af sejlads ved overfarterne Hals-Egense og Aalborg-Egholm. Færgedrift er en del af infrastrukturen i Aalborg Kommune og formålet med den er at sørge for forbindelse for biler, passagerer og gods på de to overfarter. I det daglige løses opgaverne på færgerne af personalet i samarbejde med overfartslederen.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

31.12.2025

UFD/NIRAS

Maritim Rådgiver til The International Maritime Organization (IMO)

Spændende stilling som Maritim Rådgiver til The International Maritime Organization (IMO)

Ansøgningsfrist

16.12.2025

Ærøfærgerne

Ærøfærgerne søger skibsmaskinist af 1. grad til ruten Ærøskøbing / Svendborg.

Ved Ærøfærgerne hjælper vi hinanden på tværs af faggrænser og vores fælles prioritet er at give vores passagerer en tryg, sikker og behagelig overfart.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hans Følsgaard A/S

Key Account Manager / New Business Developer – MarineTech

Vil du drive teknisk salg til den maritime containerindustri – og være med til at udvikle fremtidens el-tekniske løsninger?

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Danish Pilot Service

Danish Pilot Service ApS søger havnelodser til Skagen & Frederikshavn.

Danish Pilot Service er Danmarks største private lodseri, og vi har travlt med vores havnelodsninger. Vi er en dynamisk virksomhed med en flad struktur, højt til loftet og et hold af erfarne og dygtige lodser.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Cyber Security Awareness (E-learning course - afholdes løbende)

This course provides an overview of cyber security and how to minimise potential threats in the workplace. You will learn about many of the potential threats, good practice to minimise exposure and attacks, and what precautions you should take whilst travelling and using video conferencing technology.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Disciplinary and Grievance (E-learning course - afholdes løbende)

This course will help you understand the typical process followed within the workplace when it comes to disciplinary and grievance. It will also provide you with some good practice that you, as a manager, can adopt in order to mitigate the need to invoke either of these procedures.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Display Screen Equipment (E-learning course - afholdes løbende)

This course contains information for the safe use of display screen equipment in the workplace and at home. It is suitable for everyone who uses this type of equipment and contains an assessment of the workstation. The assessment will give the user a full understanding of the potential hazards involved and how to assess whether or not they are at risk.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Cyber Security Awareness (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

This course provides an overview of cyber security and how to minimise potential threats in the workplace. You will learn about many of the potential threats, good practice to minimise exposure and attacks, and what precautions you should take whilst travelling and using video conferencing technology.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Company Security Officer - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide the stipulated level of knowledge required for candidates training as a Company Security Officer (CSO) in accordance with the stated minimum requirements for the Issue of Certificates of Proficiency for Company Security Officers as specified in MSC/Crirc.1154. This course is developed in accordance with the International Maritime Organisation (IMO) Model Course 3.20.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Free Fall Add-On (afholdes løbende)

The purpose of the course is to give the delegate knowledge to procedures related to launch, navigation and recovery of a freefall lifeboat as described in STCW code Section B-I/14 1.1 and 14 1.2 The Course is a Add-On to Certificate in Survival craft and rescue boats A-VI/2-1

Dato

01.01.2026

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark