Nyt projekt skal bane vejen for ammoniak

CO2-neutrale brændstoffer er et presserende behov i den maritime sektor. Derfor har Innovationsfonden netop investeret knap 17 millioner kroner i et projekt, som vil levere en markedsklar løsning, der understøtter brugen af grøn ammoniak som skibsbrændstof.

Foto: Teknologisk Institut

”Grøn ammoniak produceres ud fra vand, luft og vedvarende energi. Det har et kæmpe potentiale som CO2-frit skibsbrændstof, men kræver udvikling af nye teknologier, før det kan bruges på skibe, da ammoniaks dårlige egenskaber som motorbrændstof begrænser udbredelsen i dag”, siger Christoffer M. Pedersen, sektionsleder hos Teknologisk Institut.

For at øge ammoniaks forbrændingsevne vil projektet udvikle og demonstrere en løsning, hvor ammoniakken blandes med brint.

”Flammehastigheden for ammoniak er meget langsom. Det er okay hvis du har en totaktsmotor, men de fleste skibe har en firetaktsmotor der kører med flere omdrejninger - og der går forbrændingen simpelthen for langsomt”, siger Christoffer M. Pedersen til Maritime Danmark.

”Det der sker ved tilsætning af brint er, at flammen går meget hurtigere. Har du den rigtige blanding, kan du opnå en flammehastighed der passer til alle slags motorer”.

Løsningen kan øge efterspørgslen på ammoniak som fossilfrit brændstof. Særligt fordi teknologien gør det muligt at operere både totakts-hovedmotorer, firetakts-hjælpemotorer og marine kedler på ammoniak.

Alfa Laval og Danmarks Tekniske Universitet er med i projektet.

”Vi ser en tiltagende interesse for anvendelse af ammoniak som CO2-frit brændstof til skibstransporten, og her kan vi gennem udvikling af ny teknologi i form af ammoniak crackere øge ammoniaks forbrændingsevne” siger Debasish Chakraborty, Principal Scientist hos Alfa Laval.

”Projektet giver os mulighed for at udvikle og teste ammoniak-crackere i en større skala og derved anvende teknologien i Alfa Laval udstyr og bidrage til yderligere reducering af CO2-udledning i den maritime industri”,

DTU bidrager med forskere inden for både forbrændingskemi og katalysatorer.

”På DTU har vi tidligere erfaring med lignede processer i forbindelse med fremstilling af ren brint til brændselsceller, så processen er ikke helt ny for os. Vi ser med stor glæde frem til et yderst interessant samarbejde omkring at finde og implementere nye katalysatorer til crackning af ammoniak, der kan bruges i den maritime sektor, med de særlige krav der stilles her”, siger Ib Chorkendorff, professor hos DTU.

Aalborg Kongres & Kultur Center

Sponseret

Tre dage i Aalborg: Fiskeri, akvakultur og maritim teknologi krydser kølvand

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Denne artikel er del af et tema:

Tema: På bæredygtig kurs

Den globale skibsfart har taget hul på en omstillingsproces, der i løbet af de næste 30 år skal gøre branchen klimaneutral. Danske rederier er med helt i front, og den hjemlige maritime industri er klar med nye, innovative grønne løsninger. Men alle får travlt, hvis de ambitiøse mål skal indfries.

Relateret indhold

09.10.2025Maritimedanmark.dk

Ørsted vil iværksætte enorm fyringsrunde

07.10.2025Maritimedanmark.dk

Analyse: Dansk fregatbyggeri kan skabe op mod 9.000 årsværk

03.10.2025Maritimedanmark.dk

Danske Maritime: Klog beslutning at bygge nye miljøskibe i Danmark

03.10.2025Maritimedanmark.dk

Konsortiet Danske Flådestøtteskibe K/S skal bygge miljøskibe

02.10.2025Maritimedanmark.dk

Svanehøj opkøber tysk kompressor-virksomhed

30.09.2025Maritimedanmark.dk

Ti maritime SMV’er udvalgt til nyt vækstprogram

29.09.2025Maritimedanmark.dk

Semco Maritime styrker sin position i Asien med ny ordre

29.09.2025Aalborg Kongres & Kultur Center

Sponseret

Tre dage i Aalborg: Fiskeri, akvakultur og maritim teknologi krydser kølvand

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
Marstal Navigationsskole
Kursus
Heavy lift and lashing

Kursus henvender sig til kaptajner, overstyrmænd samt officerer med direkte ansvar for lastning, losning, håndtering af lasten.

Dato

20.10.2025

Tid

09:00

Sted

Marstal Navigationsskole Ellenet 10, 5960 Marstal

Marstal Navigationsskole
Kursus
Genopfriskning af Søsikkerhedskursus - Basic Safety Training – STCW-A-AI/1-1

Hvis det er ved at være 5 år siden, du fik dit kursus i Søsikkerhed, så kan du nu få det genopfrisket.

Dato

22.10.2025

Tid

09:00

Sted

Marstal Navigationsskole Ellenet 10, 5960 Marstal

Marstal Navigationsskole
Kursus
Transport af farligt gods i tørlastskibe og færger

Kursus henvender sig til alle personer som står for lastning, losning, håndtering af farligt gods i emballeret form, kurset henvender sig ligeledes til Operatører, som har med farligt gods i emballeret form at gøre.

Dato

22.10.2025

Tid

09:00

Sted

Marstal Navigationsskole Ellenet 10, 5960 Marstal

Marstal Navigationsskole
Kursus
GMDSS (ROC)

Kurset henvender sig til alle, som skal betjene GMDSS radioudstyr på skibe eller andet, godkendt til A1.

Dato

27.10.2025

Tid

09:00

Sted

Marstal Navigationsskole, Ellenet 10, 5960 Marstal

Marstal Navigationsskole
Kursus
Polar Course - Basic

3-dages kursus henvender sig til alle officerer, som er en del af vagtholdet på broen i skibe, der sejler i polare og is-fyldte områder.

Dato

27.10.2025

Tid

09:00

Sted

Marstal Navigationsskole Ellenet 10, 5960 Marstal

Marstal Navigationsskole
Kursus
Polar Course - Basic & Advanced

Dette 5-dages kursus henvender sig til alle skibsførere, overstyrmænd og andre officerer, som er en del af vagtholdet på broen i skibe, der sejler i polare og isfyldte områder. Kurset opfylder kravene i IMO’s Polarkode og STCW V/4.

Dato

27.10.2025

Tid

09:00

Sted

Marstal Navigationsskole Ellenet 10, 5960 Marstal