Tankventiler på kemikalietankskibe

Underkomitéen om flydende bulklaster og gasser har afholdt sit 12. møde i London fra den 2. - 6. marts 2009. Har var bl.a. tilslutning til brugen af sikkerhedsregler for tankventiler om bord på kemikalietankskibe til debat

Hovedemner på mødet var:

Gasventiler på kemikalietankskibe Danmark blev i 2006 opmærksom på, at såkaldte højhastigheds tryk-/vakuumventiler i visse kemikalietankskibe ikke var godkendt til en række af de produkter, som skibene oprindeligt var godkendt til at sejle med. Danmark udsendte i 2006 en advarsel herom til danske havne og rederier og informerede IMO om denne sikkerhedsrisiko med henblik på, at den enkelte medlemsstat kunne tage fornødne forholdsregler for deres skibe.

Sagen blev tidligere drøftet i underkomitéen om brandbeskyttelse (FP), der var enig med Danmark i, at praksis burde ændres. Samme år besluttede BLG trods protest fra Danmark, at der ikke var tale om en forkert anvendelse af reglerne. Sagen blev derfor bragt op under søsikkerhedskomitéens møde i København i oktober 2007, hvor BLG pålagdes at genoverveje sin holdning til sagen. På sidste års BLG blev det besluttet at udskyde en beslutning, da den internationale sammenslutning af klassifikationsselskaber (IACS) fandt behov for at undersøge sagen nærmere.

På møde i år blev det eksisterende cirkulære (MSC/Circ.677), hvorefter ventiler fremover skal godkendes til transport af den kategori af produkter, som skibene faktisk transporterer. Der var desuden enighed om at præcisere kategoriseringen af en række produkters egenskaber for at sikre korrekt brug af ventilerne. Underkomiteen ville derfor indstille til søsikkerhedskomitéen at udsende en opfordring til medlemsstaterne om at indhente yderligere oplysninger om en række produkters egenskaber til brug for denne præcisering.

Luftemissioner fra skibe Underkomitéen drøftede en opdatering af en række vejledninger som følge af det reviderede MARPOL Annex VI om forebyggelse af luftforurening fra skibe samt NOx koden. I tilknytning hertil blev behovet for nye vejledninger drøftet.

Revisionen af eksisterende vejledninger vedrørte harmoniserede syn, havnestatskontrol og prøveudtagninger. Derudover blev der udarbejdet nye vejledninger til en "VOC Management Plan" for olietankere, der transporterer råolie, samt vejledninger for anvendelse af NOx koden. Der var enighed om at definere 3 hovedelementer til godkendelsesproceduren for kontrol af NOx gældende for store motorer i skibe bygget i perioden 1990 til 2000.

Der udestod at udarbejde vejledninger for certificering af motorer, der anvender katalysatorer (SCR) til reduktion af udledning af NOx, samt udvikling af nye vejledninger for overholdelse af emmisionskravene ved brug af ækvivalente metoder til dem, der er beskrevet i det reviderede Annex VI.

Transport af bio-brændstof Der var i underkomiteen en længere drøftelse af problemstillinger i forbindelse med en praksis, hvor større mængder af bio-brændstoffer blandes om bord på skibe. Der var enighed om, at der burde indføres et forbud mod at blande denne type brændstoffer, når skibet ikke var i havn, men det gerne måtte foregå, når skibet var i havn og blandingen kunne ske under opsyn.

Da der var en række sikkerhedshensyn, der burde tages højde for ved udførelse af sådanne operationer, ville søsikkerhedskomitéen blive opfordret til at overveje et nyt dagsordenspunkt på underkomitéens dagsorden med henblik på indførelse af et forbud mod blanding af produkter til søs. Desuden indstillede underkomitéen, at der blev udarbejdet et cirkulære til medlemsstaterne om ikke at tillade sådanne operationer i perioden frem til en regelændring ville træde i kraft.

Forbud mod sejlads med tung olie ved Antarktis Underkomitéen drøftede også spørgsmålet om indførelse af forbud mod brug og transport af tung olie i Antarktis.

Der var bred enighed i underkomitéen om, at der burde indføres et sådant forbud, da Antarkis havde en særlig sårbar karakter. Det blev derfor indstillet til godkendelse med henblik på vedtagelse i Miljøkomitéen (MEPC).

Gasdrevne skibe Underkomitéen fortsatte arbejdet med udarbejdelsen af midlertidige retningsliner for gasdrevne skibe og besluttede at fremsende udkastet til søsikkerhedskomitéen til godkendelse. Derudover besluttede underkomitéen, at man fremover skulle fortsætte arbejdet med udviklingen af koden for sikkerhed på gasdrevne skibe (IGF-koden). Koden skulle afløse de midlertidige retningslinier. Dette arbejde forventedes afsluttet i 2012.

Kilde: Søfartsstyrelsen

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

14.11.2025Maritimedanmark.dk

Kina skal lære arktisk sejlads af Rusland

14.11.2025Maritimedanmark.dk

Ro/ro færge ramt af maskinbrand

14.11.2025Maritimedanmark.dk

Iran slår til i Omanbugten

14.11.2025Maritimedanmark.dk

Ellen får nye svenske batterier

13.11.2025Maritimedanmark.dk

Transportministeren vil drøfte grønne ø-færger

13.11.2025Maritimedanmark.dk

Danmark overvejer fregatsamarbejde med Sverige

12.11.2025Maritimedanmark.dk

Kina i gang med at opbygge sin egen skyggeflåde

12.11.2025Maritimedanmark.dk

Flådestyrke tager kontrol med piratmoderskib

Jobmarked

Se alle

Hans Følsgaard A/S

Key Account Manager / New Business Developer – MarineTech

Vil du drive teknisk salg til den maritime containerindustri – og være med til at udvikle fremtidens el-tekniske løsninger?

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Danish Pilot Service

Danish Pilot Service ApS søger havnelodser til Skagen & Frederikshavn.

Danish Pilot Service er Danmarks største private lodseri, og vi har travlt med vores havnelodsninger. Vi er en dynamisk virksomhed med en flad struktur, højt til loftet og et hold af erfarne og dygtige lodser.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Småøernes Færgeselskaber

To nye kolleger søges! – Én fast og én afløser til Ragna

Træt af at sejle gennem hverdagen på autopilot?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

ME PRODUCTION A/S

Tekniker med erfaring indenfor kundesupport søges

Vi søger en technical engineer til vores Scrubber Service afdeling til at stå i spidsen for supporten inden for vores marine scrubber systemer.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

ME PRODUCTION A/S

Service Engineer til serviceafdeling søges

Vi søger en Service Engineer i vores MEP Gear Service afdeling, til at stå i spidsen for supporten inden for vores marine gear systemer.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skagen Havn

Cruise Assistent

Skagen Havn søger en cruise assistent, der i samarbejde med cruise-teamet skal medvirke til at drifte og udvikle Skagen som krydstogtdestination.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

19.11.2025

Småøernes Færgeselskaber

Fur Færgeri søger færgenavigatør/færgefører

Kunne du tænke dig at have den smukke Limfjord som arbejdsplads? Så har du nu muligheden for at blive vores nye kollega som fastansat afløser på fuld tid ombord på færgerne Mjølner-Fur og Sleipner-Fur.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

MARPRO Group

Workshop Manager - Uni-Safe A/S

Ready to lead? Join Uni-Safe as Workshop Manager, manage their Copenhagen workshop and shape top-tier boat service for pro and private clients.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Access to Medical Records (Adaptive) - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to inform you about the different categories of health hazards and which hazards may be monitored by a medical surveillance program. You will be able to explain how to request medical records and identify which documents are exempt from disclosure. You will also be able to describe an employer's responsibilities regarding medical records.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Stress Management (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to equip you with the knowledge and tools to manage work-related stress effectively. You will learn how to recognize the signs of stress and mental health challenges, and gain an understanding of both your responsibilities and your employer's responsibilities in addressing stress at work. You will explore a structured approach to managing work- related stress that focuses on six key factors: demands, control, support, relationships, role, and change.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Security Awareness: Designated Security Duties - STCW Standards (E-learning course-afholdes løbende)

This security awareness course is designed to provide seafarers who have designated security duties, as per ship security plan, with the necessary knowledge to effectively implement ship security.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Security Awareness - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

This security awareness course is designed to provide seafarers without designated security duties, as per ship security plan, with the necessary knowledge to effectively assist with ship security.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Safety Officer on Board - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide seafarers with the required level of knowledge to undertake the role of a Safety Officer on board a seagoing vessel. Providing marine investigators with the required knowledge on the philosophy, processes, and procedures to perform a marine casualty investigation in accordance with the Casualty Investigation Code.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Safety Investigation into Marine Casualties and Marine Incidents -STCW Standards (E-learning course)

The aim of this course is to provide marine investigators with the required knowledge on the philosophy, processes, and procedures to perform a marine casualty investigation in accordance with the Casualty Investigation Code.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course