Svendborg Mærsk var ikke designet til orkan
Containerskibet Svendborg Mærsk, der den 14. februar i år sejlede ind i en orkan i Biscayen og tabte et stort antal containere, var slet ikke designet til at sejle i så hårdt vejr. Især gjorde en ombygning af skibet i 2012 skibet ekstra sårbart.
Under orkanen, der skete, mens skibet var på vej fra Rotterdam Havn til Suez-kanalen, tabte skibet 517 containere, mens 250 andre containere blev beskadiget. En del af forklaringen på, at det gik sådan er, at skibet slet ikke var egnet til at sejle i det hårde vejr. Ifølge havarirapporten fra Den Maritime Havarikommission skyldes skibets sårbarhed en ombygning i 2012 af det enkeltskrogede containerskib, så skibet kunne lastes med ekstra 3.000 containere, stablet i tre ekstra lag oven på de øvrige containere. Det gav en samlet lasteevne på i alt 8.160 containere.
Efter ulykken har Mærsk allerede taget initiativ til at ændre på en række procedurer på skibene. Der er blandt andet indført nye vejrvarslingssystemer, ligesom skibene er blevet indskærpet at bruge det dynamiske varslingssystem. Rederiet fokuserer også på træning af kaptajner og styrmænd til sejlads i hårdt vejr.
Kilde: ing.dk