Svage rater kan presses af nye Cosco-skibe
De pressede fragtrater på de store containerruter kan få endnu en nøk nedad i 2. halvår. Det skyldes, at kinesiske Cosco frem mod udgangen af i år vil modtage ikke mindre end 18 nye containerskibe i fra 13.800 til 21.000 teu, skriver Alphaliner.
Ifølge Alphaliner vil Cosco få leveret i alt 11 skibe med en kapacitet 19.000 teu til 21.000 teu og syv skibe med en kapacitet på mellem 13.800 teu til 14.500 teu frem mod årsskiftet. Alle skibene bygges i Kina på forskellige skibsværfter.
“Cosco´s “megamax” program er består af forskellige skibs-klasser, ikke blot fordi de bygges på forskellige værfter, men fordi de er bestilt før Cosco´s fusion med CSCL. Og de to rederier bestilte skibe i lidt forskellige klasser,” skriver Alphaliner i sin seneste rapport.
Tilførelsen af de mange nye skibe vil sammen med Cosco´s overtagelse af OOCL formentlig sende det hurtigtvoksende kinesiske rederi op på en tredjeplads på listen over verdens største containerrederier målt på kapacitet og dermed skubbe CMA CGM ned som nummer fire.
Førstepladsen indtages af Maersk Line med en andel på 18,5 pct. af den samlede kapacitet efterfulgt af MSC med 14,7 pct. CMA CGM kommer i dag ind på tredjepladsen med 11,7 pct. efterfulgt af Cosco Shipping med 9,1 pct. Men med OOCL´s 3,1 pct. kommer Cosco på på 12,2 pct. og vil dermed indtage tredjepladsen.
Udviklingen kommer på et tidspunkt, hvor Maersk Line reducerer selskabets operationelle kapacitet for første gang i mange år.
Kile: Splash