Styrelse kontrollerer ikke olieskibe
Søfartsstyrelsens kontrol med skibe, der omlader olie i Aalbæk Bugt, hvor cirka halvdelen af alle omladninger i Danmark sker, er alt for mangelfuld. Olierederierne har derfor mulighed for at se stort på reglerne. Det øger risikoen for olieudslip, mener Danmarks Naturfredningsforening.
”Det er ikke godt nok. De skal tjekkes, ellers har det ikke nogen værdi. Konsekvensen er jo, at folk ikke lever op til reglerne”, siger Søren Boesen fra Danmarks Naturfredningsforening, der er stærkt kritisk på grund af den manglende kontrol.
Søfartsstyrelsen var ikke på kontrol på nogen skibe i hverken 2011 eller 2012 år på trods af et stigende antal omladninger af olie mellem skibe særligt i Aalbæk Bugt. Naturfredningsforeningen er meget bekymret over den manglende kontrol på skibene.
Synschef hos Søfartsstyrelsen Lars Nielsen oplyser, at styrelsen sidste år var på inspektion hos de tre godkendte operatører på land, men ikke gennemførte kontrol på selve skibene.
”Det er en helt berettiget kritik. For vi har lavet kontroller i 2009 og 2010. Det har været meningen, at vi skulle fortsætte de her kontroller i 2011 og 2012, men det er en fejl i vores planlægning, og det skal der simpelthen rettes op på, og det gør vi her nu med det samme”, siger Lars Nielsen.
Det er hovedsageligt supertankere, der sejler under fremmede flag, der tankes op i Aalbæk Bugt. De bliver lastet med olie fra mindre tankskibe, der kommer fra udskibningshavne i Østersøen.
En fuldt lastet supertanker kan på grund af skibets store dybgang ikke sejle gennem de danske farvande.
Kilde: dr.dk/P4/Nord