Storkunder koster Maersk Line dyrt
Store speditionsfirmaer der opererer på globalt plan, er med til at undergrave Maersk Lines forretningsmodel. Speditørerne tvinger i kraft af deres størrelse Maersk og andre containerrederier til at give dem store mængderabatter.
De globale speditionsfirmaer med schweiziske Kühne + Nagel i spidsen æder sig ind på containerrederiernes marked. Inden længe kan de sidde på op mod halvdelen af de transporterede containere på verdenshavene.
Det skriver borsen.dk.
Speditørerne har lavere omkostninger og gode til at spille de store rederier ud mod hinanden for at få de billigste pladser om bord. Og det er en dyr udvikling for de traditionelle containerrederier som Maersk Line.
"Maersk Line har et voksende strukturelt problem med, at kapaciteten i stigende omfang sælges til speditørerne med betydelige nedslag i prisen", siger analysechef Henrik Lund fra Carnegie til borsen.dk
Maersk Lines strategiplan, der blev præsenteret i januar, kan vise sig at blive det første skridt i kampen mod speditørerne.
For halvanden måned siden sagde Maersk Lines chef Eivind Kolding, at rederiet skal sejle med det, han betegner som 'lønsom last' - en udmelding der ifølge Henrik Lund er en direkte advarsel til speditionsfirmaer, der via pres og mængderabatter kan tilbyde Maersk Lines egne kunder billigere pladser om bord end Maersk Line selv.
"Det kan tolkes som en krigserklæring mod speditørerne, der booker ca. 30 pct af alle containere, der sejles fra Asien til Europa og Nordamerika. Kühne + Nagel forventer, at speditørernes andel vil stige til 50 pct. af containerflowet i 2015, og at rederierne derved presses ned i rollen som underleverandør uden den værdifulde kontakt til kunderne", siger Henrik Lund.
Kilde: borsen.dk