Læsøfærgen: Historisk beslutning - men pengene mangler
Efter mere end et årti med diskussioner og politisk usikkerhed er kursen nu sat for fremtidens færgedrift til Læsø. På kommunalbestyrelsesmødet mandag aften besluttede et flertal at sige ja til Molslinjens tilbud - men pengene mangler.
Molslinjen skal i fremtiden stå for færgedriften på Læsø, hvis det lykkes for kommunalbestyrelsen at finde op mod 16-17 mio. kr. årligt til driften, skriver TV2 Nord.. Foto: Læsøfærgen
Molslinjen har som de eneste tilbudt en aftale, der sikrer fremtidig færgedrift til Læsø. Den betyder, at Molslinjen skal bygge en ny el-færge med planlagt idriftsættelse i 2028.
Men forudsætningen for den endelige underskrift på aftalen er, at Læsø Kommune kan skaffe finansiering til driften.
“Privat funding holder ikke i kommunale driftsopgaver, så det her handler om at få endnu et godt møde med indenrigsministeren eller transportministeren, som jo driver andre færgeruter i Danmark,” siger borgmester i Læse Kommune Tobias Birch Johansen (V) til TV2 Nord.
Der skal ifølge borgmesteren således findes op mod 7 mio. kr. årligt til strøm- og ladeinfrastruktur i havnene - samt yderligere 9-10 mio. årligt til selve driften
Hvis det lykkes for kommunen at skaffe pengene, har Læsø udsigt til en ny el-færge, der får fire daglige afgange året rundt og plads til dobbelt så mange passagerer på hver afgang.
Finansieringen skal findes inden februar 2026, hvor Molslinjen efter planen begynder bygningen af den nye færge - og finansieringen derfor skal være på plads.
Og der skal findes finansiering uanset, understreger borgmesteren overfor TV2 Nord, fordi der efter 2030 vil blive givet store bøder for at sejle videre med de nuværende, fossildrevne færger.
-emte