Specialskibe bør med i nettolønsordning
Rederierne er tilfredse med, at tonnageskatteordningen bliver udvidet, så specialskibe inden for offshore-sektoren bliver omfattet af den, men besætningerne ombord på specialskibene bliver ikke omfattet af nettolønsordningen. Det kan betyde, at danske søfolk udskiftes med udenlandske, advarer rederier.
”Det giver nogle skattemæssige forbedringer på driften af skibe, men når du taler mandskabsbeskatning, hvor vi har ønske om, at det skulle gå i retning af samme beskatningsmetoder som personalet på andre skibstyper, ser det ikke ud til at flytte sig, og det er vi selvfølgelig skuffede over”, siger Jens Frederik Hansen, adm. direktør i A2Sea.
”Vi må altid overveje, hvordan vi kan sikre konkurrencedygtighed i et erhverv, som har været rigtig godt for dansk beskæftigelse indtil nu. Vi håber da, at det kan forblive sådan, men det er da klart, at man kan blive presset på sin konkurrenceevne, og så må man jo gøre sig de overvejelser, der skal til for at sikre den”, tilføjer han.
A2Sea har ikke nogen konkrete planer om at fravælge dansk besætning i fremtiden.
”Men det er da klart, at det var sikrere for de danske job, hvis den ordning var kommet med, som vi havde forventet. Det havde da sikret den langvarige beskæftigelse, det er der ingen tvivl om”, siger Jens Frederik Hansen.
Skatteminister Benny Engelbrecht (S) har ikke nogen planer om at udvide nettolønsordningen.
”Det er faktisk vurderingen, at lempelser i DIS-ordningen ikke vil fremme beskæftigelsen – kun flytte den. Hvis der skulle komme flere ansatte i den maritime branche, fordi nogle vil få skattefrihed under DIS-ordningen, vil det nemlig modsvares af tilsvarende færre ansatte i øvrige brancher, hvor der betales skat efter almindelige skatteregler”, siger ministeren.
Offshore beskæftiger mere end 20.000 personer i Danmark, heraf cirka 5.000 på de maritime områder.
Kilde: Dagbladet Børsen