Solgt efter 142 år under dansk flag
Passagerskibet Mie er solgt fra dansk flag efter en af de længste karriere, når man undtager hjuldamperen Hjejlen på Silkeborgsøerne. Mie blev sendt til søs i 1875 og har lige siden sejler på bølgen blå som passagerskib, fragtskib, coaster, lystfiskerskib, missionsskib og senest som ekspeditionsskib.
Nu er det slut med at føre Dannebrog agter og i stedet bliver det nu et fransk flag hos et par i La Rochelle. Skibet har det seneste år ligget oplagt i Hobro i venten på en retslig afklaring, som er kommet i form af et salg til de franske købere, der om kort tid kan sejle hjem med deres nyerhvervelse: Et 142 år gammel stål skib med sejlrig.
Den usædvanlige historie om skibet begyndte i maj 1875, da det blev afleveret fra Kockums Mekaniska Verkstad A/B i Malmö som nybygning nr. 8 (Kockums nåede at bygge godt 800 skibe). Kontrahenten var DFDS, der måtte slippe 48.000 kr. for de 25 meter lange skib, der ved navngivningen fik navnet Møen. Passagerskibet blev indsat på DFDS’ ruter mellem Masnedsund-Kalvehave-Stege og mellem Masnedsund og Stubbekøbing med afstikkere til Fejø med gods og passagerer, som skib nummer 50 i DFDS-flådens mere end 400 enheder gennem tiderne.
DFDS solgte skibet i slutningen af 1800-tallet til Mölle i Sverige for en ganske kort bemærkning før skibet igen var tilbage i Danmark ejet af et par mellemhandlere i København.
Allerede efter nogle måneder blev Møen solgt til Cement fabrikken Dania med adresse i Mariager og efter en ombygning til fragtskib blev indsat i distributionen af cement fra fabrikken på Mariager fjord. Det viste sig at være en solid slæber for cementfabrikken, der 10 år senere – i 1909 – lod skibet forlænge med knap fem meter til 29,8 meter i længden. Det skete hos byggeværftet i Malmö, der uden problemer klarede at ændre det dengang 34-årige gamle skib, der ved samme lejlighed også fik nye kedler.
Læs hele artiklen om Mie i den nye udgave af Magasinet Maritime Danmark herunder: