Søfragts-markedet byder på piskesmældseffekt

Det globale søfragtsmarked står over for betydelige udfordringer og forandringer i de kommende måneder. En rapport fra DHL Global Forwarding fra juni 2025 beskriver en "piskesmældseffekt", hvor en række faktorer i forening vil skabe en bølge af udfordringer henover sommeren. Det vil have direkte konsekvenser for danske supply chain ledere, der skal navigere i et marked præget af usikkerhed og volatilitet.

En ny rapport om det aktuelle søfragtsmarked beskriver en "piskesmældseffekt", hvor en række faktorer i forening vil skabe en bølge af udfordringer. Foto: 123rf.com.

En af de mest markante ændringer er de midlertidige nedsættelser af toldsatser mellem USA og Kina. USA har reduceret toldsatserne på kinesiske varer fra 145 til 30 procent, mens Kina har sænket toldsatserne på amerikanske eksportvarer fra 125 til 10 procent i en periode på 90 dage. Denne ændring har allerede ført til en hurtig genopretning i efterspørgslen på containerfragt på ruten mellem Kina og USA, da importører skynder sig at genopbygge deres lagre inden for det 90-dages vindue, der lukker i august.

Vi ser allerede nu en betydelig stigning i bookinger og forventer, at fragtraterne vil fortsætte med at stige i anden halvdel af juni

DHL Global Forwarding

Denne pludselige stigning i efterspørgslen har medført en tidlig og intens top-sæson, hvilket presser kapaciteten og udstyrsressourcerne. "Vi ser allerede nu en betydelig stigning i bookinger, og forventer at fragtraterne vil fortsætte med at stige i anden halvdel af juni", lyder det i rapporten fra DHL Global Forwarding.

Kapacitetsudfordringer og udstyrsmangel

Rapporten forudser en skarp stigning i transpacific kapacitet (TP) i de kommende uger, da rederier tilføjer ekstra skibe, genoptager tjenester og nye rederier træder ind på markedet. Året indtil nu har set en gennemsnitlig stigning i kapaciteten på 16 procent. På kort sigt forventes kapaciteten dog stadig at være stram på grund af skibe, der er omdirigeret til andre ruter.

Læs også: Globale fragtkæder er ramt af usikkerheder på mange fronter

Derudover er der risiko for udstyrsmangel i Asien som følge af aflyste sejladser i april og begyndelsen af maj, hvilket har begrænset omplaceringen af tomme containere tilbage til Kina. DHL-rapporten forventer også, at trængsel i og ved nøglehavne i Asien og Europa samt vejrrelaterede forsinkelser vil påvirke kapaciteten negativt.

Stigende fragtrater og piskesmældseffekt

Fragtraterne er allerede begyndt at stige og forventes at fortsætte denne tendens i anden halvdel af juni, da rederierne har annonceret generelle rateforhøjelser (GRIs) på alle ruter samt ’peak season surcharges’ (PSS) på visse ruter i juni. Denne udvikling er drevet af den øgede efterspørgsel og de kapacitetsmæssige udfordringer.

Rapporten beskriver en "piskesmældseffekt", hvor en række faktorer i forening vil skabe en bølge af udfordringer. Fra april til maj fortsatte kinesiske producenter med at fylde tomme containere, mens rederier aflyste sejladser og omdirigerede kapacitet til andre ruter. Dette har resulteret i et fald i antallet af skibe, der ankommer til USA, og et fald i antallet af tomme containere, der returneres til Kina.

I perioden fra midt til slut juni forventer rapporten en intens bølge af gods, der vil ramme amerikanske havne, hvilket vil medføre trængsel og udfordringer med tilgængeligheden af chassis, lastbiler og tog. Dette vil markere begyndelsen på en top-sæson, hvor importører vil skynde sig at nå så meget som muligt inden for 90-dages fristen for toldændringerne.

Det er afgørende at forudse disse udfordringer og tilpasse sig de skiftende markedsforhold for at minimere forsinkelser og omkostningsstigninger

DHL Global Forwarding

Konsekvenser for danske supply chain ledere

For danske supply chain ledere betyder disse udviklinger, at der vil være behov for streng allokeringsstyring og proaktiv planlægning. "Det er afgørende at forudse disse udfordringer og tilpasse sig de skiftende markedsforhold for at minimere forsinkelser og omkostningsstigninger", lyder det i rapporten.

Læs også: Markedet for kølecontainere bliver presset af mange typer forstyrrelser

Rapporten understreger også vigtigheden af at holde sig opdateret med de seneste udviklinger og reguleringer, da toldændringer og andre politiske beslutninger kan have betydelige konsekvenser for fragtmarkedet: "Vi anbefaler vores kunder at holde tæt kontakt med deres fragtpartnere og være forberedt på at tilpasse deres strategier hurtigt".

I lyset af disse udfordringer er det klart, at det globale søfragtsmarked står over for en turbulent periode. Danske supply chain ledere skal derfor ifølge rapporten i særlig grad være proaktive og fleksible for at navigere succesfuldt gennem de kommende måneders udfordringer.

Hent den fulde rapport her.

Maritimedanmark.dk

Rekruttering: Ram de rigtige kandidater – i det rette miljø

Relateret indhold

19.08.2025Maritimedanmark.dk

Norden sælger Supramax og køber Panamax

19.08.2025Maritimedanmark.dk

Maersk-direktør forfremmes til stabschef for Vincent Clerc

19.08.2025Maritimedanmark.dk

Stor eksplosion på kulskib

18.08.2025Maritimedanmark.dk

X-Press Feeders går til modangreb i milliardopgør

18.08.2025Maritimedanmark.dk

Politisk kovending skaber ro om Samsø-færge

15.08.2025Maritimedanmark.dk

DFDS nedjusterer forventningerne

15.08.2025Maritimedanmark.dk

Marie Maersk driver ud for Liberia

14.08.2025Maritimedanmark.dk

Maersk containerskib i brand ud for Liberia

Jobmarked

Se alle

Skoleskibet Danmark

Overstyrmand til Skoleskibet DANMARK

MARTEC og Skoleskibet DANMARK søger overstyrmand til fast stilling på 1:1 ordning.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

09.09.2025

Horsens Kommune

Skibsassistent-afløser til Endelavefærgen søges

Endelave færgefart søger en skibsassistent-afløser til ansættelse snarest muligt.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

06.09.2025

Fred.Olsen Windcarrier

Operations Manager - Nautical Department

Join us and help drive the transition to a greener future at sea.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

30.08.2025

KNOT MANAGEMENT DENMARK A/S

Vi søger 1. styrmand til vores flåde af DP2-shuttle tankskibe i international fart.

En forudsætning for at komme i betragtning til denne stilling er, at du har DP-Unlimited certifikat og har erfaring som 1. styrmand i en stilling der kræver STCW II/1. Ligeledes vil erfaring med sejlads på tankskibe være en fordel.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skoleskibet Danmark

Hovmester til Skoleskibet DANMARK

MARTEC og Skoleskibet DANMARK søger hovmester til fast stilling på 1:1 ordning. Det Blå Danmark efterspørger dygtige unge med en maritim uddannelse. Derfor skal Skoleskibet DANMARK fremover sejle tre togter om året.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

23.08.2025

Småøernes Færgeselskaber

Grenaa-Anholt Færgefart søger en befaren skibsassistent til fast stilling i en 1:1 tørn

Du vil komme til at indgå i vores faste team af medarbejdere på M/F Anholt, som dagligt betjener færgens kunder samt fragter gods til og fra øen i Kattegat.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

11.09.2025

EUC Nord

Genopslag - Underviser til maritim uddannelse

Vil du hjælpe med at uddanne unge og voksne til en af de mest spændende brancher i Danmark – så har vi jobbet til dig lige her! Den maritime industri er i vækst og har brug for veluddannet arbejdskraft.

Ansøgningsfrist

20.08.2025

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Crisis management and human behaviour - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of the Passenger Safety, Cargo Safety and Hull Integrity section of this course is to provide the mandatory level of knowledge required for all Masters, Chief Engineer Officers, Chief Mates, Second Engineer Officers and persons assigned immediate responsibility for embarking and disembarking passengers, for loading, discharging, or securing cargo, or for closing hull openings on board RO-RO passenger ships.

Dato

05.08.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Stress Management (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to equip you with the knowledge and tools to manage work-related stress effectively. You will learn how to recognize the signs of stress and mental health challenges, and gain an understanding of both your responsibilities and your employer's responsibilities in addressing stress at work. You will explore a structured approach to managing work- related stress that focuses on six key factors: demands, control, support, relationships, role, and change.

Dato

05.08.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Security Awareness: Designated Security Duties - STCW Standards (E-learning course-afholdes løbende)

This security awareness course is designed to provide seafarers who have designated security duties, as per ship security plan, with the necessary knowledge to effectively implement ship security.

Dato

05.08.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Security Awareness - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

This security awareness course is designed to provide seafarers without designated security duties, as per ship security plan, with the necessary knowledge to effectively assist with ship security.

Dato

05.08.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Safety Officer on Board - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide seafarers with the required level of knowledge to undertake the role of a Safety Officer on board a seagoing vessel. Providing marine investigators with the required knowledge on the philosophy, processes, and procedures to perform a marine casualty investigation in accordance with the Casualty Investigation Code.

Dato

05.08.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Safety Investigation into Marine Casualties and Marine Incidents -STCW Standards (E-learning course)

The aim of this course is to provide marine investigators with the required knowledge on the philosophy, processes, and procedures to perform a marine casualty investigation in accordance with the Casualty Investigation Code.

Dato

05.08.2025

Sted

Digital course