Søfarten kom ikke med i klimaaftalen
Søfarten tog til COP21 med ønsket om at indgå i en bindende aftale om reduktion af CO2-udledning, men søfarten kom ikke med i det endelige dokument. Den politiske vilje svigtede, og det er ærgerligt for både klimaet og søfarten, mener Danmarks Rederiforening.
”Var søfarten kommet med i aftaleteksten, ville det sende et meget klart signal til alle de øvrige store søfartsnationer om, at dette er alvor, og vi har et fælles ansvar. Nu mangler dette signal, og derfor bliver det vanskeligt at overbevise de andre søfartsnationer om at gøre en større indsats for klimaet”, siger Maria Bruun Skipper, underdirektør i Danmarks Rederiforening.
I de sidste afgørende forhandlinger torsdag aften besluttede den franske udenrigsminister, der var formand for COP21, at tage skibsfarten og luftfarten ud af det aftaleudkast, som ventes vedtaget ved slutningen af COP21 i dag.
Modstanden mod en klimaaftale for søfarten kommer især fra lande som Kina, Indien, Brasilien og Sydafrika. De er imod globale regler og henviser til FN’s klimakonvention, der siger, at de rige lande skal gå forrest i kampen mod klimaændringer.
Danmarks Rederiforening frygter, at den manglende aftale kan betyde, at for eksempel EU og andre regioner i verden opstiller egne regionale krav. Søfarten er et globalt erhverv, og regionale krav og stramninger, har ikke den samme effekt på miljøet, til gengæld gør de konkurrencebetingelserne sværere.
Kilde: Danmarks Rederiforening