Smit Salvage er blevet kaldt til assistance

Det hollandske bjærgningsselskab Smit Salvage er af kanalmyndigheden i Egypten blevet kaldt ind til at assistere med at trække Ever Given fri i Suez-kanalen, hvor det 20.388 teu store skib fortsat blokerer for al trafik. I mens hober antallet af ventende skibe sig op i begge retninger.

Ever Given står fortsat solidt plantet på tværs i Suez-kanalen..

Det blokerende containerskib har allerede skabt verdens største maritime trafikprop nord og syd for Suez-kanalen. Allerede ved midnat ventede op mod 150 skibe på at passere i nord og sydgående retning.

Arbejdet med at trække det 400 meter lange skib på 224.000 tons fri genoptages her til morgen, hvor de i forvejen otte slæbebåde fra kanalmyndigheden og Svitzer samt to uddybningsfartøjer får hjælp fra Smit Salvage.

De to skibe, der var lige bag Ever Given, Maersk Denver på 6.200 teu og bulkeren Asia Rubi III (63.000 dwt.), vil efter planen bliver hjulpet ud af kanalen til opankringspladsen for at give plads til bjærgningsaktionen, oplyser dorske Leth Agencies.

Blokeringen af den vigtige kanal, der dagligt benyttes af mere end 50 skibe, forventes af shipping-eksperter ikke at være fjernet inden for de næste par døgn, og det kan betyde, at redere og operatører begynder at sende skibe syd om Afrika i stedet for at vente i kø.

Det er en omvej, der koster cirka en uges ekstra rejsetid.

Mens slæbebådene knokler for at forsøge at trække Ever Given er forsikringsmæglerne i UK P&I Club i gang med at forberede sig på krav, der kan løbe op i mange millioner dollar. De kan komme fra Suez-kanal myndigheden, der hver dag taber millioner i tabte indtægter og fra andre skibe, der også taber millioner på at vente.

Proppen i Suez-kanalen kommer på et kritisk tidspunkt, hvor container-shipping sejler med fyldte skibe til rekordhøje rater, der kan risikere at blive endnu højere på grund af forstoppelsen. Tal fra Kepler Cheuvreux viser, at hele 27 pct. af den globale søtransporterede container-trafik går gennem kanalen.

Og Suez er også den nemme vej for transport af olie fra Mellemøsten til vesten. Derfor kan en fortsat blokade få store konsekvenser.

“Hvis kanalen bliver åbnet hurtigt, er risikoen for påvirkning minimal, men hver time der går, vil understøtte stigende oliepriser og fragtrater,” siger en fragtanalytiker fra Vortexa.

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

06.12.2024Maritimedanmark.dk

Somaliske pirater er aktive igen

06.12.2024Maritimedanmark.dk

Besætning tvunget til at evakuere tæt på Yemen

05.12.2024Maritimedanmark.dk

Tankskib kolliderede med containerskib i megastørrelsen

05.12.2024Maritimedanmark.dk

Søfartsstyrelsen på vej med digitale beviser

04.12.2024Maritimedanmark.dk

Ny ejer af Oslo-ruten dropper anløb i Frederikshavn

04.12.2024Maritimedanmark.dk

Maersk overhalet på ruterne over Stillehavet

04.12.2024Maritimedanmark.dk

Scandlines i samarbejde med motorproducent om e-metanol

04.12.2024Maritimedanmark.dk

Menneskelig fejl bag kollission

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark