Smit Salvage er blevet kaldt til assistance
Det hollandske bjærgningsselskab Smit Salvage er af kanalmyndigheden i Egypten blevet kaldt ind til at assistere med at trække Ever Given fri i Suez-kanalen, hvor det 20.388 teu store skib fortsat blokerer for al trafik. I mens hober antallet af ventende skibe sig op i begge retninger.
Det blokerende containerskib har allerede skabt verdens største maritime trafikprop nord og syd for Suez-kanalen. Allerede ved midnat ventede op mod 150 skibe på at passere i nord og sydgående retning.
Arbejdet med at trække det 400 meter lange skib på 224.000 tons fri genoptages her til morgen, hvor de i forvejen otte slæbebåde fra kanalmyndigheden og Svitzer samt to uddybningsfartøjer får hjælp fra Smit Salvage.
De to skibe, der var lige bag Ever Given, Maersk Denver på 6.200 teu og bulkeren Asia Rubi III (63.000 dwt.), vil efter planen bliver hjulpet ud af kanalen til opankringspladsen for at give plads til bjærgningsaktionen, oplyser dorske Leth Agencies.
Blokeringen af den vigtige kanal, der dagligt benyttes af mere end 50 skibe, forventes af shipping-eksperter ikke at være fjernet inden for de næste par døgn, og det kan betyde, at redere og operatører begynder at sende skibe syd om Afrika i stedet for at vente i kø.
Det er en omvej, der koster cirka en uges ekstra rejsetid.
Mens slæbebådene knokler for at forsøge at trække Ever Given er forsikringsmæglerne i UK P&I Club i gang med at forberede sig på krav, der kan løbe op i mange millioner dollar. De kan komme fra Suez-kanal myndigheden, der hver dag taber millioner i tabte indtægter og fra andre skibe, der også taber millioner på at vente.
Proppen i Suez-kanalen kommer på et kritisk tidspunkt, hvor container-shipping sejler med fyldte skibe til rekordhøje rater, der kan risikere at blive endnu højere på grund af forstoppelsen. Tal fra Kepler Cheuvreux viser, at hele 27 pct. af den globale søtransporterede container-trafik går gennem kanalen.
Og Suez er også den nemme vej for transport af olie fra Mellemøsten til vesten. Derfor kan en fortsat blokade få store konsekvenser.
“Hvis kanalen bliver åbnet hurtigt, er risikoen for påvirkning minimal, men hver time der går, vil understøtte stigende oliepriser og fragtrater,” siger en fragtanalytiker fra Vortexa.