Smit Salvage er blevet kaldt til assistance

Det hollandske bjærgningsselskab Smit Salvage er af kanalmyndigheden i Egypten blevet kaldt ind til at assistere med at trække Ever Given fri i Suez-kanalen, hvor det 20.388 teu store skib fortsat blokerer for al trafik. I mens hober antallet af ventende skibe sig op i begge retninger.

Ever Given står fortsat solidt plantet på tværs i Suez-kanalen..

Det blokerende containerskib har allerede skabt verdens største maritime trafikprop nord og syd for Suez-kanalen. Allerede ved midnat ventede op mod 150 skibe på at passere i nord og sydgående retning.

Arbejdet med at trække det 400 meter lange skib på 224.000 tons fri genoptages her til morgen, hvor de i forvejen otte slæbebåde fra kanalmyndigheden og Svitzer samt to uddybningsfartøjer får hjælp fra Smit Salvage.

De to skibe, der var lige bag Ever Given, Maersk Denver på 6.200 teu og bulkeren Asia Rubi III (63.000 dwt.), vil efter planen bliver hjulpet ud af kanalen til opankringspladsen for at give plads til bjærgningsaktionen, oplyser dorske Leth Agencies.

Blokeringen af den vigtige kanal, der dagligt benyttes af mere end 50 skibe, forventes af shipping-eksperter ikke at være fjernet inden for de næste par døgn, og det kan betyde, at redere og operatører begynder at sende skibe syd om Afrika i stedet for at vente i kø.

Det er en omvej, der koster cirka en uges ekstra rejsetid.

Mens slæbebådene knokler for at forsøge at trække Ever Given er forsikringsmæglerne i UK P&I Club i gang med at forberede sig på krav, der kan løbe op i mange millioner dollar. De kan komme fra Suez-kanal myndigheden, der hver dag taber millioner i tabte indtægter og fra andre skibe, der også taber millioner på at vente.

Proppen i Suez-kanalen kommer på et kritisk tidspunkt, hvor container-shipping sejler med fyldte skibe til rekordhøje rater, der kan risikere at blive endnu højere på grund af forstoppelsen. Tal fra Kepler Cheuvreux viser, at hele 27 pct. af den globale søtransporterede container-trafik går gennem kanalen.

Og Suez er også den nemme vej for transport af olie fra Mellemøsten til vesten. Derfor kan en fortsat blokade få store konsekvenser.

“Hvis kanalen bliver åbnet hurtigt, er risikoen for påvirkning minimal, men hver time der går, vil understøtte stigende oliepriser og fragtrater,” siger en fragtanalytiker fra Vortexa.

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

07.12.2025Maritimedanmark.dk

18 migranter omkommet

05.12.2025Maritimedanmark.dk

Søfolk fri efter måneders fangenskab hos Houthierne

05.12.2025Maritimedanmark.dk

Krigsrisikopræmier i Sortehavet tredoblet efter nye angreb

04.12.2025Maritimedanmark.dk

Medie: Hapag-Lloyd byder på ZIM

04.12.2025Maritimedanmark.dk

CO-Søfarts formand Ole Philipsen er død

04.12.2025Maritimedanmark.dk

Digitalt værktøj skal accelerere sikker grøn omstilling til søs

04.12.2025Maritimedanmark.dk

Pirater bortfører ni søfolk fra dansk gastankskib

03.12.2025Maritimedanmark.dk

Maersk indblandet i sag om prisaftaler i Sydafrika

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Cyber Security Awareness (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

This course provides an overview of cyber security and how to minimise potential threats in the workplace. You will learn about many of the potential threats, good practice to minimise exposure and attacks, and what precautions you should take whilst travelling and using video conferencing technology.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Company Security Officer - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide the stipulated level of knowledge required for candidates training as a Company Security Officer (CSO) in accordance with the stated minimum requirements for the Issue of Certificates of Proficiency for Company Security Officers as specified in MSC/Crirc.1154. This course is developed in accordance with the International Maritime Organisation (IMO) Model Course 3.20.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Cyber Security Awareness (E-learning course - afholdes løbende)

This course provides an overview of cyber security and how to minimise potential threats in the workplace. You will learn about many of the potential threats, good practice to minimise exposure and attacks, and what precautions you should take whilst travelling and using video conferencing technology.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Free Fall Add-On (afholdes løbende)

The purpose of the course is to give the delegate knowledge to procedures related to launch, navigation and recovery of a freefall lifeboat as described in STCW code Section B-I/14 1.1 and 14 1.2 The Course is a Add-On to Certificate in Survival craft and rescue boats A-VI/2-1

Dato

01.01.2026

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
Disciplinary and Grievance (E-learning course - afholdes løbende)

This course will help you understand the typical process followed within the workplace when it comes to disciplinary and grievance. It will also provide you with some good practice that you, as a manager, can adopt in order to mitigate the need to invoke either of these procedures.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Display Screen Equipment (E-learning course - afholdes løbende)

This course contains information for the safe use of display screen equipment in the workplace and at home. It is suitable for everyone who uses this type of equipment and contains an assessment of the workstation. The assessment will give the user a full understanding of the potential hazards involved and how to assess whether or not they are at risk.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course