Smarte thrustere sænker støj og forbrug
Scandlines har nu færdiggjort installationen af nye thrustere på Prinsesse Benedikte - den sidste af de fire hybridfærger, der sejler på ruten Rødby-Puttgarden. De nye thrustere støjer mindre til gavn for dyrelivet og bruger op til 15 pct. mindre brændstof, oplyser Scandlines.
Scandlines har investeret 100 mio. kr. i de i alt 16 nye thrustere, der sikrer et mere homogent flow gennem vandet og dermed giver mindre støj og færre vibrationer - til glæde for ikke mindst marsvinene i Fehmern Bælt. Samtidig betyder det bedre flow gennem vandet, at CO2-udledning og brændstofforbrug kan reduceres.
”Med det fuldførte projekt har vi reduceret CO2-udledningen fra hybridfærgerne med op til 15 procent og dermed taget et vigtigt skridt mod emissionsfrie færger på Rødby-Puttgarden. Vi kan kun glæde os over, at det kan kombineres med et mindre aftryk på havmiljøet i Femern Bælt,” siger Scandlines’ COO Michael Guldmann Petersen.
De 16 nye thrustere og den nye elektroniske thrusterstyring til broen på hvert skib er leveret af Kongsberg Maritime.
Samtidig med udskiftningen af hybridfærgernes thrustere er også Scandlines’ simulator i Puttgarden blevet opgraderet, så besætningen har været optimalt forberedt til det nye fremdriftssystem.
Hver enkelt thruster vejer 25 ton og kan dreje om sin egen akse og dermed fungere som ror.
Kilde: Scandlines.