Dansk udviklede sensorer baner vej for renere skibsfart
Cleanship-projektet har på forsøgsbasis installeret nyudviklet dansk sensorteknologi på tankskibet Falstria Swan fra rederiet Uni-Tankers. Teknologien gør det for første gang muligt at foretage præcise målinger af sodpartikel-udledninger i realtid under rigtige sejladsforhold.
Foto: Uni-Tankers
”Dette er et betydningsfuldt skridt for Cleanship-projektet. Med denne teknologi kan vi levere konkret viden, der både hjælper operatører med at reducere udledninger og sikrer overholdelse af fremtidige reguleringer”, siger Julie Tølbøl Rasmussen, seniorprojektleder ved Teknologisk Institut og projektleder for Cleanship-projektet.
To emissionssystemer fra virksomheden Green Instruments er installeret på skibet. Den ene måler specifikt black carbon, mens den anden overvåger andre centrale udledninger som CO2 og NOx.
”De realtidsdata, vi nu indsamler, er afgørende for at forstå, hvordan vi kan reducere sodpartikel-udledninger - ikke bare på dette skib, men i hele industrien”, siger Sonny Bækdahl Trudslev, udviklingschef hos Green Instruments.
Systemet er fuldt integreret med skibets driftssystemer og tracker nøglefaktorer som brændstofforbrug, motorbelastning og vejrforhold. Dette giver et komplet billede af, hvordan forskellige tiltag på skibet påvirker udledningerne under reelle sejladsforhold.
-mauh
Fakta om black carbon
• Er den næststørste klimarisiko for skibsfarten efter CO2
• Dannes ved ufuldstændig forbrænding i skibsmotorer
• Er kræftfremkaldende og årsag til luftvejssygdomme
• FN's klimapanel anbefaler en global reduktion på 35%
Cleanship-projektet
Cleanship er et dansk forskningsprojekt (2024-2026) ledet af Teknologisk Institut i samarbejde med partnerne Uni-Tankers A/S, Green Instruments, Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping, Danske rederier og Danske maritime. Projektet har til formål at reducere skadelige maritime emissioner gennem test og demonstration af biobrændstoffer, energibesparende teknologier og driftsoptimeringer. Projektet støttes af Miljøstyrelsens MUDP-program med 18 millioner kroner.