Bangladesh under pres før ny konvention træder i kraft
Bangladesh er dårligt forberedt, når Hong Kong-konventionen om sikker og miljøvenlig skibsophugning træder i kraft den 26. juni.
Foto: NR Group
Konventionen skal sikre, at ophugning af skibe ikke udgør unødvendige risici for miljøet og menneskers sikkerhed, men Bangladesh, en af verdens største aktører på området, kæmper med at leve op til kravene.
Ifølge Clarksons Research har skibsophugningsværfterne i Bangladesh anmodet om en forlængelse til at opfylde konventionens krav. Samtidig skaber myndighedernes langsomme behandling af importgodkendelser betydelige forsinkelser og udfordringer.
GMS, der er verdens største køber af skibe til ophugning, oplyser, at blot syv værfter i Bangladesh hidtil er godkendt, mens 20 andre afventer certificering. Samtidig rapporterer Wirana, en anden stor opkøber, at omkring 10 skibe lige nu venter i Bangladeshs farvande. Flere skibsejere har i stedet valgt at sælge skibene til Indien på grund af usikkerheden omkring forholdene i Bangladesh.
Situationen lægger yderligere pres på Bangladesh, der risikerer at tabe betydelige markedsandele, hvis ikke værfterne hurtigt lever op til de nye internationale standarder, skriver Splash.
-emte