Skibsbaserede vindmøller skuffer
De to vertikale vindmøller som Stena Jutlandica, der sejler mellem Frederikshavn og Gøteborg, som den første i verden fik monteret på fordækket for halvandet år siden, har endnu ikke levet op til forventningerne.
Forventningen var, at to avancerede vertikale vindmøller tilsammen ville producere 23.000 kW om året, hvilket er nok til at sikre belysningen på færgens vogndæk. Dertil kom, at de to vindmøller ville nedbringe færgens luftmodstand, hvilket var beregnet til at spare mellem 80 og 90 tons brændstof om året.
Men problemer med fundamentet, vibrationer og vingedesign samt to havarier har betydet, at møllerne kun har kørt omkring halvdelen af tiden og lige nu står stille.
”Vi arbejder igen på design og test, for planen er, at de selvfølgelig skal op igen”, siger Stenas danske direktør Carsten Kruse til nordjyse.dk.
På grund af store driftsproblemer med møllerne tør han ikke give noget bud på, hvor meget strøm de har produceret, og hvor meget brændstof de har sparet.
Kilde: nordjyske.dk