Skib holdes i Aabenraa for brud på MLC
For anden gang i år tilbageholder Søfartsstyrelsen et udenlandsk skib på grund af brud på MLC (Maritime Labour Convention), der trådte i kraft 20. august sidste år. Tilbageholdelsen skyldes Søfartsstyrelsens skærpede fokus på MLC ved havnestatskontroller.
”Vi har i Søfartsstyrelsen stor fokus på MLC under vores havnestatskontroller. Mermaid blev udtaget til kontrol, da skibet under de seneste PSC i andre havne havde flere mangler. Det bevirker i systemet, at skibet oftere kontrolleres”, fortæller overskibsinspektør Martin John fra Søfartsstyrelsen.
Manglende hyrekontrakter og manglende procedure for MLC-klager for besætningen om bord på det græsk ejede stykgodsskib Mermaid førte i mandags til tilbageholdelse af skibet i Aabenraa. Mermaid ankom til Aabenraa i søndags med en last silikat.
Skibet var i juli sidste år tilbageholdt syv døgn i Emden, Tyskland, på grund af sikkerhedsmæssige mangler, herunder blandt andet manglende certifikater og procedurer.
Tilbageholdelsen i Aabenraa betyder at Mermaid bliver ’banned’ og ikke må anløbe havne i EU de næste tre måneder, da skibet er blevet tilbageholdt to gange indenfor en periode på 36 måneder.
Ved en havnestatskontrol for en uge siden i Rotterdam nåede mangellisten op på 14 punkter. Ingen var dog så alvorlige, at skibet blev tilbageholdt.
I CO-Søfart og DMMA er formand Ole Philipsen tilfreds med at MLC både fungerer og er effektivt.
”For det første så er synderegisteret for det her skib jo til at få øje på. 14 mangler ved en inspektion for en uge siden og en tilbageholdelse for ni måneder siden med baggrund i, at en lang række certifikater manglede”.
”Det kan undre, at det er den danske Søfartsstyrelse, der skal opdage, at besætningen er uden hyrekontrakter, når nu skibet var underlagt en havnestatskontrol i Holland for en uge siden. Hyrekontrakterne er næppe forsvundet under sejladsen fra Holland til Danmark”.
”Når det er sagt, så skal Søfartsstyrelsen have ros for at have fokus på MLC. I det her tilfælde får det så både synlige og mærkbare konsekvenser for rederen, at forholdene ikke er i orden for besætningen. Det bekræfter igen, at MLC virker”, siger Ole Philipsen.
Mermaid, der er indregistreret i Moldavien, har siden juli sidste år været ejet af det græske rederi Arne Shipholding SA. Skibet er på 2.300 DWT og bygget i 1985. Ved salget til det græske rederi var skibet tysk ejet og indregistreret i Gibraltar under navnet Fehn Century.
Mermaid befinder sig her til morgen stadig i Aabenraa Havn.
Kilde: CO-Søfart