Skib holdes i Aabenraa for brud på MLC

For anden gang i år tilbageholder Søfartsstyrelsen et udenlandsk skib på grund af brud på MLC (Maritime Labour Convention), der trådte i kraft 20. august sidste år. Tilbageholdelsen skyldes Søfartsstyrelsens skærpede fokus på MLC ved havnestatskontroller.

Aabenraa Havn.

”Vi har i Søfartsstyrelsen stor fokus på MLC under vores havnestatskontroller. Mermaid blev udtaget til kontrol, da skibet under de seneste PSC i andre havne havde flere mangler. Det bevirker i systemet, at skibet oftere kontrolleres”, fortæller overskibsinspektør Martin John fra Søfartsstyrelsen.

Manglende hyrekontrakter og manglende procedure for MLC-klager for besætningen om bord på det græsk ejede stykgodsskib Mermaid førte i mandags til tilbageholdelse af skibet i Aabenraa. Mermaid ankom til Aabenraa i søndags med en last silikat.

Skibet var i juli sidste år tilbageholdt syv døgn i Emden, Tyskland, på grund af sikkerhedsmæssige mangler, herunder blandt andet manglende certifikater og procedurer.

Tilbageholdelsen i Aabenraa betyder at Mermaid bliver ’banned’ og ikke må anløbe havne i EU de næste tre måneder, da skibet er blevet tilbageholdt to gange indenfor en periode på 36 måneder.

Ved en havnestatskontrol for en uge siden i Rotterdam nåede mangellisten op på 14 punkter. Ingen var dog så alvorlige, at skibet blev tilbageholdt.

I CO-Søfart og DMMA er formand Ole Philipsen tilfreds med at MLC både fungerer og er effektivt.

”For det første så er synderegisteret for det her skib jo til at få øje på. 14 mangler ved en inspektion for en uge siden og en tilbageholdelse for ni måneder siden med baggrund i, at en lang række certifikater manglede”.

”Det kan undre, at det er den danske Søfartsstyrelse, der skal opdage, at besætningen er uden hyrekontrakter, når nu skibet var underlagt en havnestatskontrol i Holland for en uge siden. Hyrekontrakterne er næppe forsvundet under sejladsen fra Holland til Danmark”.

”Når det er sagt, så skal Søfartsstyrelsen have ros for at have fokus på MLC. I det her tilfælde får det så både synlige og mærkbare konsekvenser for rederen, at forholdene ikke er i orden for besætningen. Det bekræfter igen, at MLC virker”, siger Ole Philipsen.

Mermaid, der er indregistreret i Moldavien, har siden juli sidste år været ejet af det græske rederi Arne Shipholding SA. Skibet er på 2.300 DWT og bygget i 1985. Ved salget til det græske rederi var skibet tysk ejet og indregistreret i Gibraltar under navnet Fehn Century.

Mermaid befinder sig her til morgen stadig i Aabenraa Havn.

Kilde: CO-Søfart

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

08.12.2024Maritimedanmark.dk

DFDS-skib lastet med militært udstyr grundstødte i Norge

07.12.2024Maritimedanmark.dk

Medie: USA har fulgt sagen om Yi Peng 3 tæt

07.12.2024Maritimedanmark.dk

Danske Rederier: Egypten vigtig for dansk skibsfart

06.12.2024Maritimedanmark.dk

Somaliske pirater er aktive igen

06.12.2024Maritimedanmark.dk

Besætning tvunget til at evakuere tæt på Yemen

05.12.2024Maritimedanmark.dk

Tankskib kolliderede med containerskib i megastørrelsen

05.12.2024Maritimedanmark.dk

Søfartsstyrelsen på vej med digitale beviser

04.12.2024Maritimedanmark.dk

Ny ejer af Oslo-ruten dropper anløb i Frederikshavn

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark