Skal det nu være miljørigtigt….
Forleden sank en 200 fods luksuskrydser 15 sømil ud for kysten i den sydlige del af staten Delaware. Eller rettere sagt - den blev sænket - for det skete på ordre fra statens afdeling for fisk og natur. Staten tilskynder nemlig lige frem til at sænke udtjente skibe og andet anvendeligt affald ud for kysten.
De udtjente skibe tjener til at opbygge kunstige rev indenfor Delawarebugten og langs kysten. Og det er en god idé, mener Delawares regering. For de kunstige rev giver spændende muligheder for fritidsdykkere og tilholdssteder for spændende fisk.
Efterhånden har Delaware omkring et dusin kunstige rev, hvor det er tilladt at droppe skrotningsmodne skibe, men også f.eks. udtjente togvogne.
Og netop de sidste er der særligt mange af på Redbird Reef, hvor mere end 700 udtjente togvogne fra New Yorks undergrundsbane har gjort stedet til en attraktion for dykkere.
Blandt skibene, der i dag tjener rekreative formål på bunden af Atlanterhavet, kan nævnes destroyeren USS
Arthur W. Radford, der blev sænket i 2011, og en gammel slæbebåd, der overlevede det store slag mellem Japan og USA under 2. Verdenskrig om den japanske ø Iwo Jima.
Slæbebåden blev efter krigen brugt af den amerikanske kystvagt, indtil det blev en del af et kunstigt rev ud for Delaware.
Skibet, der synker til bunds i videoen herunder, hedder American Glory og var en mini luksus-krydser med plads til 49 passagerer. Det blev bygget i 2002 og kom så sent som i 2014 ind på en femteplads på listen over “World´s Best Cruise Ships i Condé Nast Traveler Reader´s Choice awards. Men så gik det åbenbart hurtig ned ad bakke for skibet, der sendte sit sidste AIS signal i december 2017.
Nu kan det så fortsætte livet på bunden som destination for fritidsdykkere - og fisk.
Kilde: Maritime Executive