Sidste FOB-skib fra Skagen-værft
Med leveringen af FOB Swath 7 sluttede det dansk/norske rederi Odfjell Wind leverancerne og byggeriet af Swath-skibe i kulfibermaterialer. Skibet skulle være sejlet til Malaysia for at indgå i et offshoreprojekt for Shell, men den plan blev aldrig til noget.
På mange måder kunne nybygning nr. 123 fra Danish Yacht godt ligne en stor fiasko med mange ingredienser: Overvægt på skroget, for sen levering og på toppen af dette en kancelleret kontrakt til skibet krydret med et værft under afvikling. Men det er langt fra tilfældet. Det var især en øget bunkersbeholdning, der medførte reduceret fart og deraf kontraktbud.
”Det er da rigtigt, at der er mange ting, der er gået den forkerte vej med hensyn til lige netop denne nybygning, men jeg ser det ikke som en fiasko, men derimod som et projekt, der giver nye muligheder og chancen for at ændre på standarder i offshore vind segmentet, hvor vi har arbejdet gennem flere år. Med normal bunkerbeholdning for nordsøfart sejler skibet rundt 25 knob og der er da noget vi er meget fornøjet med”, siger skibsreder Fredrik Odfjell, Odfjell Wind, til Maritime Danmark.
Skibet er leveret til selskabet FOB Swath Malaysia AS med adresse i Bergen og ejet af J. O. Odfjell AS og Odfjell Wind A/S.
Planen var, at FOB Swath 7 skulle have været sejlet til Malaysia for at indgå i et projekt med transport af personel til og fra offshore installationer (olieudvinding) for olieselskabet Shell. Men kontrakten blev efter fælles aftale ophævet, da skibet blev forsinket og i øvrigt kom ud med for stor dybgang i forhold til de betingelser, som det skulle opfylde for at besejle en flod i Malaysia. Skibet blev for tungt af forskellige årsager bl.a. skulle der ifølge kontrakten have en forholdsvis høj mængde af fuel om bord.
”Det er naturligvis ærgerligt, at vi har måttet opgive kontrakten fordi det var et nyt og spændende forretningsområde for os. Men når nu det er som det er, så ser vi på nybygningen med meget anderledes øjne og i gang med at tilpasse FOB Swath 7 til offshore vind industrien. Det venter vi os umiddelbart nogle flere positive erfaringer ud fra det standarder som netop dette skib kan tilføje til denne del af industrien”, siger Fredrik Odfjell.
Læs hele historien om af FOB Swath 7 i den nye udgave af Magasinet Maritime Danmark herunder: