Scandlines projekterer nye færger

Scandlines tekniske personale arbejder med projekteringen af to nye færger til ruten mellem Gedser og Rostock. I løbet af marts / april vil syv europæiske skibsværfter og et fra Asien blive anmodet om at afgive bud. Ifølge planerne skal færgerne være klar til drift i løbet af sommeren 2015.

”Scandlines vil aldrig overtage de to færger Berlin og København, som er befinder sig på værftet i Stralsund og er henholdsvis 90 procent og 50 procent færdige”, siger Søren Poulsgaard Jensen, administrerende direktør i Scandlines til Sjöfartstidningen.

”Uafhængig forskning viser, at færgerne vejer omkring 1200 tons for meget, og alle løsninger i forsøget på at reducere vægten har vist sig at være både dyrt og på kanten af, hvad der er teknisk muligt, så vi opsagde kontrakten og fik vores penge tilbage", fortæller Søren PoulsgaardJensen

"Vi arbejder med to nye projekter med nye færger, hvor vi ønsker at opbygge en række nye funktioner for at optimere færgernes miljøprofil. Vi har seriøse overvejelser om at bygge færger til drift med gas eller gas-elektriske drift, men der er nogle tekniske problemer med bunkring af LNG”, fortsætter

Søren Poulsgaard Jensen.

Da færgerne har meget korte havneophold mellem afgangene, kræver det specialløsninger for bunkring af LNG.

”Færgerne er kun i

havnen i Rostock 15 til 20 minutter på hver sejlads og det giver ikke nok tid til at tanke nok LNG. Vi overvejer derfor en mobil løsning, hvor en tank køres om bord på færgen og derefter tilsluttes færgens brændstofforsyning”, siger Søren Poulsgaard Jensen.

De to færger, der blev bygget på værftet i Stralsund er dobbelt så store som de nuværende færger Kronprins Frederik og Prins Joachim, men Scandlines arbejder i øjeblikket på et projekt med mindre færger.

”Jeg vil virkelig hellere have dem i en størrelse på mellem 50 procent og 75 procent ekstra i forhold til de gamle færger, men nu må vi se, hvor vi ender med de nye færger”, siger Søren Poulsgaard Jensen.

Årsagen til at de to færger fra P + S Werften blev for tunge skyldes en række fejl under bygningen. Af en ukendt grund valgte værftet valgt at installere 7 mm rør i færgen i stedet for de angivne 5 mm rør. Man brugte også tykkere stål end

angivet. Disse "fejl" blev skjult af den tidligere ledelse af værftet og først opdaget, da færgen Berlin var næsten færdig, og det var muligt at beregne vægten af skibet.

”De to skibe er fine færger, vi designet dem, men de kan ikke bruges på vores overfart fordi Gedser har begrænset vanddybde. Hvis vi skal anløbe havnen, vi har ikke plads til last om bord. Operatøren, der køber de to færger, får en meget veldesignet produkt”, siger Søren Poulsgaard Jensen.

Kilde: Sjöfartstidningen

Relateret indhold

26.07.2024Maritimedanmark.dk

Blue Water investerer markant i Grønland

25.07.2024Maritimedanmark.dk

Hafnia Nile skal tømmes for last

06.06.2024Maritimedanmark.dk

NKT´s nye kabelskib kan operere på metanol

05.06.2024Maritimedanmark.dk

Udbuddet af nyt avanceret forskningsskib sat i gang

05.06.2024Maritimedanmark.dk

Ammoniak-drevet container-skibsdesign har modtaget principgodkendelse

03.06.2024Maritimedanmark.dk

Vestas skal navngive Maersk nye metanol-skib

23.05.2024Maritimedanmark.dk

Cadeler skriver kontrakt på endnu et vindskib

08.05.2024Maritimedanmark.dk

Svitzer udvider igen sin flåde i Brasilien

Jobmarked

Se alle

Småøernes Færgeselskaber

Navigatør (Afløser) til Færgen Bitten Clausen

Er du en erfaren navigatør, der gerne vil stoppe på langfart eller holde en pause fra udmønstringerne og vil du stadig fortsætte som navigatør men gerne være hjemme hver aften? Det kan også være at du gerne vil sejle lidt færge i dine hjemmeperioder? Eller allerede er gået i land men mangler lidt duften af hav? Så er dette måske noget for dig!

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

14.09.2024

MARPRO Search & Selection

Area Sales Manager - Retrofit market

Are you a professional relationship builder with solid experience in technical sales in the maritime industry? Do you aspire to work in an environment that make vessels a greener and safer place to work?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Søfartsstyrelsen

Kontorchef til Sikre Farvande

Trives du i et fagligt stærkt miljø med mange udfordringer? Og har du mod på at lede en effektiv driftsorganisation? Så er du måske vores nye kontorchef for Sikre Farvande.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

04.08.2024

DanPilot

DanPilot søger en datatekniker-elev med speciale i programmering

Har du lyst til at få din uddannelse hos DanPilot, hvor vi er i gang med en digitaliseringsrejse?

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

06.08.2024

DanPilot

Disponenter til Danmarks største lodsfirma søges

Har du erfaring indenfor spedition eller kendskab til mandskabs- eller materialedisponering – og trives du i en travl såvel som omskiftelig hverdag, hvor boldene bliver kastet højt i vejret og skal gribes igen? Så er du måske DanPilot’s nye disponent.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

30.08.2024

Grenaa-Anholt Færgefart

Grenaa-Anholt Færgefart søger én Befaren Skibsassistent til fast stilling med ansættelses snarest muligt

Du vil komme til at indgå i vores faste team af medarbejdere på M/F Anholt, som dagligt betjener færgens kunder samt fragter gods til og fra øen i Kattegat.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Sail Event Aarhus

Skipper til M/S Helene

Sail Event Aarhus ApS søger en skipper til sejladser med turbåden M/S Helene.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skoleskibet Danmark

Kaptajn på Skoleskibet DANMARK

Et helt unikt og spændende job Skoleskibet DANMARK er et smukt sejlskib fra 1933 og en moderne maritim uddannelsesinstitution. Skoleskibet har også en repræsentativ rolle som en sejlende ambassade, for Det Blå Danmark. Skoleskibet DANMARK har to kaptajner, hvoraf denne ene nu har valgt at gå i land, hvorfor denne spændende og helt specielle stilling er ledig til besættelse i efteråret 2024.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

11.08.2024

Saga Shipping A/S

Saga Shipping – søger personale til vores fartøjer

Er Skagen noget for dig…. Tag udfordringen op…

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Saga Shipping A/S

Shipping Medarbejder til Skagen

Saga Shipping er en del af Wrist Ship Supply, en af verdens største skibshandler, indenfor den globale shipping industri. Vi tilbyder en bred vifte af service ydelser til den globale shippingindustri – ikke 2 dage er ens !.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

Marstal Navigationsskole
Kursus
Genopfriskning af Søsikkerhedskursus - Basic Safety Training – STCW-A-AI/1-1

Hvis det er ved at være 5 år siden, du fik dit kursus i Søsikkerhed, så kan du nu få det genopfrisket.

Dato

22.08.2024

Tid

09:00

Sted

Marstal Navigationsskole Ellenet 10, 5960 Marstal

RelyOn Nutec
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark