Scandlines installerer rotorsejl på Berlin
Scandlines’ erfaringer fra over et år med et Norsepower rotorsejl på færgen Copenhagen er så gode, at rederiet nu har forberedt søsterfærgen Berlin til et rotorsejl. Færgen sejler ligeledes på ruten Gedser-Rostock, men i modsætning til Copenhagen på tysk flag
”Vores forventning var, at rotorsejlet på Copenhagen ville give fire til fem procent CO2-reduktion. Den forventning er indfriet, så nu er vi klar til at tage næste skridt og har derfor forberedt søsterfærgen Berlin til også at få et sejl”, siger Michael Guldmann Petersen, COO, Scandlines.
”Vores rute over Østersøen er nord-sydgående, og vinden kommer fortrinsvis fra vest eller øst. Altså har vores rotorsejl optimale forhold”, siger Michael Guldmann Petersen.
Flere af Scandlines’ andre grønne tiltag på vejen mod emissionsfrie færger er ikke synlige for omverdenen, da de ligger under vandoverfladen. Et rotorsejl, der rager 30 meter op i luften, er derimod et meget tydeligt signal om en grøn vision.
”Der har generelt været meget stor interesse for rotorsejlet – og i starten også forundring blandt passagererne over, hvad det var for en ”skorsten”. Så det meste af besætningen er nu mestre i tekniske forklaringer, der kan forstås”, siger Michael Guldmann Petersen.
Forberedelsen til rotorsejlet består blandt andet i, at der bygges et stålfundament på færgen, som rotorsejlet kommer til at stå på. Arbejdet fandt sted, da M/F Berlin var på planlagt værftsophold på Remontowa værft i Polen i slutningen af maj. Installationen af selve rotorsejlet er planlagt til forsommeren 2022.
Redaktionen